Album recensie: Ray Lamontagne, Part Of The Light

Met zijn zevende album bewandelt singer/songwriter Ray Lamontagne verder de weg uitgestippeld met Ouroboros uit 2016. Deze keer neemt hij echter, net als bij God Willing…(2010) zelf rol van producer op zich en dat kunnen we enkel maar toejuichen. We horen een Ray die enerzijds graag teruggrijpt naar de beginjaren: de simpele melodieën en het repetitieve gitaargetokkel in opener To The Sea, alsook de donkere, zwaarmoedige sferen in It’s Always Been You en Let’s Make It Last. Anderzijds komt hij een stuk sterker en zelfzekerder over en blijft hij graag gebruik maken van de klanktapijten geweven door synths en minder traditionele geluidjes. Songs als o.a. Paper Man en Part Of The Light komen hierdoor zeer zweverig en psychedelisch over, zonder aan kracht in te boeten. Wie zachtjes aan het indommelen was krijgt met de dreigende rocker As Black As Blood Is Blue een stevige trap onder de kont. No Answer Arrives is dan weer een soulvolle, bluesy sleper met een schitterend stukje orgel en prachtig gitaarwerk. En dan die stem: rauw en krachtig wanneer het moet, fluweelzacht en zalvend wanneer het kan. Het blijft zijn grootste kenmerk en troef. Met Part Of The Light heeft Ray Lamontagne een tijdloos meesterwerkje neergezet dat misschien geen nieuwe fans zal aantrekken, echter wel de reeds opgebouwde fan basis enorm zal bekoren. Nu duimen dat hij dit najaar eindelijk nog eens bij ons live aan het werk te zien is.

Score: 80/100

Info Releasedatum: 18 mei 2018 Label: RCA Producer: Ray Lamontagne Lead single: Such A Simple Thing website

Tracklist: To the Sea Paper Man Part of the Light It's Always Been You Let's Make It Last As Black As Blood Is Blue Such a Simple Thing No Answer Arrives Goodbye Blue Sky