top of page

Search Results

1470 resultaten gevonden voor "seth abrikoos"

  • Concerttip | Millhaven + Through the Void + STAB + Death Fury + Cross Hairs - JOC IEPER

    Op donderdag 30 april 2026 brengt Millhaven hun nieuwe EP NTRL  live in JOC Ieper. De band werkt al geruime tijd aan dit nieuwe materiaal en speelt het die avond voor het eerst op het podium. De releaseshow wordt geen solo-optreden, maar een volledige avond met meerdere bands. Naast Millhaven staan ook Through the Void , STAB, Death Fury en Cross Hairs op de affiche. Samen zorgen zij voor een gevarieerde en stevige line-up. Over Millhaven Millhaven is een band die al meer dan tien jaar bestaat en in die tijd alleen maar scherper en sterker is geworden. Met een eigen, herkenbare sound en bakken energie weten ze elke show weer indruk te maken op het publiek. Ze stonden al op het podium met grote namen als Aborted, Misery Index, Vital Remains, Carnifex en Baest. Ook op festivals zoals Ieperfest, Antwerp Metal Fest, Graspop Metal Meeting en Alcatraz Metal Festival hebben ze hun stempel gedrukt. (Bron: Millhaven ) Tickets en info Donderdag 30 april, JOC Ieper (BE)

  • Nieuws | MØL kondigt derde album DREAMCRUSH en headlinetour 2026 aan

    De Deense band MØL heeft hun derde album DREAMCRUSH  aangekondigd, dat op 30 januari 2026 uitkomt via Nuclear Blast. In februari trekt de groep vervolgens door Europa en het Verenigd Koninkrijk voor een uitgebreide headlinetour. Na het succes van Jord  (2019) en Diorama  (2021) komt MØL terug met een plaat die volgens gitarist Nicolai Busse “an album about our hopes and aspirations being both a source of comfort and dismay. It’s about finding home within yourself and coming to terms with reality when the pillars of our lives are shook. The album is deeply personal to us and inspired by events from our lives that we are certain also resonates with other people.” De eerste single Garland  geeft alvast een indruk van wat we van het nieuwe album kunnen verwachten. Volgens drummer Ken Lund Klejs zet het nummer de toon voor DREAMCRUSH , maar laat het nog lang niet alles horen – het is slechts een glimp van de muzikale en thematische reis die de band met dit album maakt. DREAMCRUSH is via de volgende link te pre-saven. In februari 2026 trekt MØL door Europa en het Verenigd Koninkrijk voor een eigen headlinetour. Tijdens deze reeks shows speelt de band in onder meer de volgende steden: 6 Berlin Hole 44 7 Prague Futurum 8 Leipzig Naummans 9 München Feierwerk 10 Wiesbaden Kesselhaus 11 Eindhoven Effenaar KZ 12 London Underworld 13 Manchester Rebellion 14 Glasgow Classic Grand Lounge Bar 15 Leeds Key Club 16 Birmingham O2 Institute2 17 Bristol Exchange 18 Paris Petit Bain 20 Koln Club Volta 21 Hamburg Betty Info en tickets zijn verkrijgbaar via de volgende link . (Bron: https://linktr.ee/moeldk )

  • Nieuws | ERDVE brengt titeltrack “Epigrama” uit van nieuw album

    Het Litouwse experimentele sludge/metalcore-collectief ERDVE heeft de titeltrack “Epigrama” uitgebracht als voorproefje van hun aankomende derde album, dat op 29 mei verschijnt via Season of Mist. Met eerdere singles “Nyra” en “Ydos” bouwt de band stap voor stap aan het conceptuele fundament van het album. Waar die nummers respectievelijk draaiden om verstikkend verdriet en de verlammende werking van spijt, richt “Epigrama” zich op verantwoordelijkheid en de onvermijdelijke “schuld” van elke gemaakte én niet-gemaakte keuze. De band beschrijft het nummer als een filosofisch keerpunt binnen de plaat: een moment waarop helderheid en waanzin in elkaar overlopen en morele entropie als constante kracht wordt neergezet. De bijbehorende visualizer versterkt die beklemmende sfeer. Het album EPIGRAMA telt acht tracks en heeft een totale speelduur van 42:48. Qua sound blijft ERDVE bewegen in de hoek van experimentele extreme muziek, met invloeden die fans van Botch, Nails en Neurosis zullen aanspreken, maar met een eigen, steeds verder uitgesponnen artistieke benadering. EPIGRAMA verschijnt op 29 mei via Season of Mist en volgt op het eerder geprezen SAVIGAILA (2021), waarmee ERDVE hun reputatie als grensverleggende band binnen de zware en atmosferische metalscene verder uitbouwt. ERDVE online: Bandcamp | Instagram | Facebook | TikTok

  • Fotoverslag | ten56. + Cabal + VCTMS + DALI

    Hieronder volgt het BIR fotoverslag met foto's door Seth Abrikoos. DALI VCTMS Cabal Ten56. Woensdag 17 september, Patronaat, Haarlem (NL) | Foto's: Seth Abrikoos

  • Sounds | IANWILL - Split Shape

    De Franse metalcoreband IANWILL heeft vandaag hun nieuwe single ‘Split Shape’ uitgebracht. De nieuwe single is te streamen via de volgende link. Het nummer volgt op ‘Phantom Feed’, dat eind maart verscheen. Over IANWILL IANWILL is een Franse metalband uit de regio tussen Parijs en Lille. Hun muziek combineert de kracht van metalcore en death metal met melodieuze elementen en een rauwe, scherpe sound. Na twee eerste EP’s, waarmee de basis van hun stijl werd gelegd, sloeg de band in 2017 een nieuwe richting in met een vernieuwde bezetting. Die verandering zorgde voor een persoonlijker en technisch sterker geluid, waarmee IANWILL zich duidelijk begon te onderscheiden. In de jaren daarna speelde de band talloze shows in Frankrijk en daarbuiten en bouwde ze een sterke live-reputatie op dankzij haar energieke en intense optredens. In 2019 bracht IANWILL het debuutalbum One Credit Left uit, gemixt en gemasterd door Florent Salfati van Homeless Records. Het album werd positief ontvangen binnen de onafhankelijke metalscene en bevestigde de eigen identiteit van de band. In 2025 verscheen de EP Echoes, gemixt en gemasterd door HK van Vamacara Studio. Split Shape Split Shape’ is de tweede single van IANWILL hun aankomende album. Het nummer klinkt stevig en strak, met scherpe riffs en grote melodieën die echt blijven hangen. In de tekst gaat het over jezelf proberen te blijven in een wereld waarin alles steeds meer op elkaar lijkt. Het draait om dat gevoel dat je wel anders wilt zijn, maar dat de omgeving je toch steeds in dezelfde richting duwt. Die spanning tussen wie je bent en wat de massa van je maakt, loopt door het hele nummer heen. De band vat dat zelf samen met de zin “I wrote my truth between the lines, wear it by my design”, als een soort stille vorm van verzet die niet luid hoeft te zijn om aanwezig te blijven. Foto's door: Antoine Doyen | Mirage Collectif Productie en videoclip De mix van het nummer is gedaan door Lucas d’Angelo, die eerder werkte met onder andere Betraying The Martyrs en Revnoir, met ondersteuning van mix assistant Ilan Benitah. Voor de mastering schakelde de band Mike Kalajian van Rogue Planet Mastering in, bekend van werk met A Day To Remember, As I Lay Dying, Fit For An Autopsy en Bleed From Within. De drums werden opgenomen en bewerkt door Luan Cao, terwijl IANWILL zelf verantwoordelijk was voor de opnames van de vocals, gitaren en bas. De videoclip van ‘Split Shape’ is vandaag om 17:00 te zien op YouTube via de volgende link.

  • Nieuws | Novelists kondigt Europese en UK tour aan mét show in Patronaat Haarlem

    Voor de Nederlandse metalcoreliefhebbers is er goed nieuws: Novelists komt naar Patronaat Haarlem. De Franse band heeft hun EU/UK-tour aangekondigd, die in het voorjaar van 2026 plaatsvindt. De show in Haarlem staat gepland op vrijdag 10 april 2026, met TSS en Vianova als supports. De Franse band Novelists  staat bekend om hun moderne metalcore met een progressieve inslag: strak gitaarwerk, sterke melodieën en nummers die moeiteloos schakelen tussen intensiteit en emotie. In 2023 kreeg de band een frisse impuls met de komst van zangeres Camille Contreras , die een nieuw geluid en extra dynamiek toevoegde aan de muziek. De daaropvolgende singles bereikten in korte tijd miljoenen streams en bevestigden de nieuwe richting die Novelists had ingeslagen. Na een succesvolle Europese tour in 2024, samen met The Word Alive , Elwood Stray  en Ashen , keert de band in 2026 terug naar Nederland. Op vrijdag 10 april  speelt Novelists in Patronaat Haarlem , met TSS  en Vianova  als supports. Een avond vol moderne metalcore van drie bands die elk op hun eigen manier de grenzen van het genre opzoeken. TSS  brengt Franse modern metal met een mix van emo, metalcore en synthwave. Voorheen bekend als The Sunday Sadness , experimenteert de band tegenwoordig ook met invloeden uit phonk en neo-metal. Hun recente album End Of Time , uitgebracht via Fearless Records , laat zien hoe TSS hun innovatieve geluid verder heeft aangescherpt en een opvallende plek binnen het genre heeft veroverd. Vianova  is een Berlijnse metalcoreband die bekendstaat om hun energieke en veelzijdige sound. Hun muziek combineert stuwende grooves en scherpe riffs met invloeden uit nu-metal en post-hardcore, en zit vol onverwachte wendingen die de nummers levendig houden. In september 2025 bracht de band hun debuutalbum HIT IT  uit via Arising Empire , waarmee ze zich stevig op de Europese metalcore scene hebben gepositioneerd. Info en tickets zijn verkrijgbaar via de volgende link . (Bron: TOUR – NOVELISTS )

  • Nieuws & Sounds | Junkyard Drive kondigt nieuw album ‘SQUEEZE’ aan en slaat nieuwe muzikale weg in met single ‘Ordinary’

    Denemarken – Roskilde – Byparken 21.08.2026 – Denemarken – Morud – Mejerhell 22.08.2026 – Duitsland – Seth

  • Sounds | Solitone keert na acht jaar terug met politiek geladen EP Le Champ des Possibles

    Na een stilte van acht jaar is de Franse screamo/post-hardcoreband Solitone terug met een nieuwe EP. Le Champ des Possibles, die op 19 juni verscheen, laat een band horen die muzikaal nog steeds balanceert tussen screamo, hardcore en post-hardcore, maar inhoudelijk scherper en explicieter is geworden. Artwork door: Léa Mastrolia De band uit Bordeaux debuteerde in 2016 met Première Vague en bracht in 2018 de opvolger Lame De Fond uit. Sindsdien veranderde er veel: een wisseling van bassist, persoonlijke ontwikkelingen binnen de band en een groeiende behoefte om maatschappelijke en politieke thema’s rechtstreeks aan te snijden. Op Le Champ des Possibles behandelt Solitone onderwerpen als vervreemding op de werkvloer, de manier waarop mensen dieren behandelen, de opkomst van fascistische tendensen in de politiek, reacties op feminisme en de erosie van waarheid in het publieke debat. De band vertrekt daarbij vanuit uitgesproken antifascistische en antikapitalistische overtuigingen, zonder zichzelf als moreel voorbeeld naar voren te schuiven. Zanger Yannick noemt de maatschappelijke evoluties in Frankrijk onder het presidentschap van Emmanuel Macron een belangrijke inspiratiebron voor de nieuwe teksten. Volgens hem is het moment voorbij waarop een band zich nog achter vage formuleringen kan verschuilen. “Stil blijven of zaken impliciet laten, betekent uiteindelijk het status quo in stand houden”, klinkt het. Muzikaal blijft Solitone trouw aan zijn roots. Met invloeden van Franse screamogrootheden als Daïtro en Amanda Woodward combineert de groep emotionele intensiteit, rauwe hardcore-energie en post-rockachtige spanningsbogen. De nieuwe EP werd opgenomen en gemixt door Mathieu Souyris, gemasterd door Thibault Chaumont en voorzien van artwork door Léa Mastrolia. Naar aanleiding van de release speelt Solitone op 26 juni een releaseshow in Bordeaux, gevolgd door een tournee door Frankrijk, Italië en Zwitserland in september. Line-up: Hugo, Pierre and Yannick Solitone online Facebook Instagram YouTube Le Champ des Possibles streaminglink Solitone live, foto's door: @maellelemontagner

  • Nieuws | Stellar Circuits brengt nieuwe single en video ‘Spotlight’ uit

    De Noord-Carolinaanse progressive alt-metalband Stellar Circuits heeft hun nieuwe single en videoclip ‘Spotlight’ uitgebracht via Nuclear Blast Records. Het nummer is vanaf nu wereldwijd te streamen en vormt de volgende stap na de succesvolle release van het derde studioalbum Phantom :: Phoenix. Met ‘Spotlight’ bouwt de band verder op de emotionele en muzikale basis van Phantom :: Phoenix. Het nummer combineert krachtige riffs, technische precisie en atmosferische soundscapes met een sterke emotionele lading. Tekstueel draait de track om thema’s als kwetsbaarheid, persoonlijke groei en zelfreflectie. Volgens de band laat ‘Spotlight’ opnieuw horen waar Stellar Circuits voor staat: een mix van explosieve intensiteit, melodieuze dynamiek en cinematografische opbouw. Daarmee onderstrepen ze hun voortdurende artistieke ontwikkeling binnen het moderne progressive metalgenre. De nieuwe single is via de volgende link te beluisteren: https://sc.bfan.link/spotlight Over Stellar Circuits Stellar Circuits heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een van de meest opvallende namen binnen de moderne progressive metal. Na hun veelgeprezen debuut via Nuclear Blast Records, Sight To Sound uit 2023, bleef de band grenzen verleggen met een geluid waarin zware riffs, atmosferische lagen en persoonlijke songwriting samenkomen. Dankzij hun energieke en dynamische liveshows wist de band ook live een sterke reputatie op te bouwen. Zo tourde Stellar Circuits onder meer met Chevelle en Arch Echo. Stellar Circuits online: Website | Facebook | Instagram | X | TikTok | Youtube | Bandcamp | Spotify | Apple Music

  • Sounds | Enemy Inside begraaft het verleden met snoeiharde nieuwe single ‘R.I.P.’

    De Duitse metalband Enemy Inside  is terug met een nieuwe single "R.I.P.". Met ‘R.I.P.’  luidt de band een donkerder en zwaarder hoofdstuk in, waarbij het verleden resoluut wordt begraven en plaatsmaakt voor een compromisloze toekomst. 'R.I.P.' is via de volgende link te beluisteren. De track draait om loslaten en vooruitkijken: alles wat je tegenhoudt achter je laten en sterker terugkomen. Met scherpe riffs, industriële invloeden en meeslepende hooks laat de band horen dat ze een nieuwe, intensere richting inslaan. Frontvrouw Nastassja Giulia en gitarist Evan K vertellen: “' R.I.P.' might be one of the heaviest ENEMY INSIDE songs yet. A farewell to the past and everything that once tried to hold you back. ” Tekstueel snijdt ‘R.I.P.’ diep, met een duidelijke boodschap van zelfbevrijding. Zinnen als “used to be the echo now I am the scream”  onderstrepen de transformatie van de band: harder en directer. Ook muzikaal wordt die evolutie voelbaar, met agressievere vocalen en krachtige screams die het emotionele gewicht van het nummer versterken. De release gaat gepaard met een videoclip, waarmee Enemy Inside hun reputatie voor visueel sterke producties voortzetten. De single is bovendien een eerste voorproefje van hun aankomende album, dat via RPM  zal verschijnen. Om dit nieuwe tijdperk kracht bij te zetten, trekt de band in het voorjaar van 2026 door Europa als special guest van Smash Into Pieces. De tour doet onder meer steden als Berlijn, Praag, Wenen en Parijs aan. ENEMY INSIDE – LIVE Op tour met Smash Into Pieces 16.04.2026 – NL Zwolle, Hedon 17.04.2026 – NL Haarlem, Patronaat 18.04.2026 – DE Münster, Skaters Palace 19.04.2026 – DE Berlijn, Astra Kulturhaus 21.04.2026 – DE Wiesbaden, Schlachthof Wiesbaden 22.04.2026 – DE München, Backstage23.04.2026 – DE Stuttgart, LKA Longhorn 24.04.2026 – DE Schapen, Mosh 'n May 2026 (Festival) 25.04.2026 – DE Leipzig, Felsenkeller Leipzig 26.04.2026 – CZ Praag, ROXY Prague 27.04.2026 – AT Wenen, Flex 29.04.2026 – BE Antwerpen, Zappa 30.04.2026 – NL Tilburg, 013 02.05.2026 – UK Nottingham, Rock City 03.05.2026 – UK Manchester, O2 Ritz Manchester 04.05.2026 – UK Glasgow, Garage 05.05.2026 – UK Bristol, Thekla 06.05.2026 – UK Londen (Camden), Electric Ballroom 07.05.2026 – FR Parijs, Élysée Montmartre 09.05.2026 – DE Hamburg, Grosse Freiheit 3610.05.2026 – DK Kopenhagen, Amager Bio Tickets zijn beschikbaar via de volgende link . ENEMY INSIDE IS: Nastassja Giulia – zang Evan K – lead gitaar Dave Hadarik – rhytm gitaar Dominik Stotzem – bas Hanno Kerstan – drums Bandfoto door: Andreas Statzner

  • Concerttip | Dutch Metalheads Fest ’26 | De Vorstin, Hilversum

    Het Dutch Metalheads Fest ’26 krijgt dit jaar een opvallende en vooral positieve wending. Nadat eerder nog onzekerheid bestond over de doorgang van het festival in Groningen, is inmiddels bevestigd dat het evenement doorgaat in een nieuwe setting: poppodium De Vorstin. Volgens de organisatie lag er al een complete line-up klaar voor een tweede ronde in Groningen, maar door logistieke en organisatorische uitdagingen moest er worden uitgeweken naar een andere locatie. In die fase bood METALCAFE uitkomst, waarna het nieuwe traject in een stroomversnelling kwam en het festival alsnog definitief kon worden vastgelegd in Hilversum. Groei in ambitie én bezoekersaantal Wat vooral opvalt, is dat de editie van 2026 niet alleen doorgaat, maar ook duidelijk groeit. De organisatie spreekt van een verdubbeling van het verwachte bezoekersaantal ten opzichte van eerdere edities. Ondanks die groei is het gelukt om de ticketprijzen betaalbaar te houden, iets wat door de organisatie zelf nadrukkelijk wordt benadrukt als een bewuste keuze om de toegankelijkheid van het festival te behouden. Line-up volledig rond De volledige line-up is inmiddels afgerond en zorgt volgens de organisatie voor veel trots. Fans worden dan ook opgeroepen om hun favorieten te delen en vooral vooruit te kijken naar een dag vol harde gitaren, energie en een sterke community-sfeer. Info en tickets Zaterdag 31 oktober, De Vorstin (Hilversum, NL)

  • Nieuws & Concerttip | GOROD kondigt nieuw album “The Ember Gone” aan – release op 28 augustus 2026 via Base Productions & Season of Mist

    De Franse technische deathmetalband Gorod keert terug met hun achtste studioalbum The Ember Gone, dat op 28 augustus 2026 verschijnt via Base Productions in samenwerking met distributielabel Season of Mist. Met The Ember Gone presenteert de band hun meest progressieve en ambitieuze werk tot nu toe. Het album werd volledig opgenomen in Bud Studio met Mathieu Pasca en gemixt door David Thiers. De release combineert de kenmerkende technische complexiteit van Gorod met meer uitgewerkte arrangementen, atmosferische lagen en een bredere muzikale benadering. Foto door: Leonor Ananke Volgens gitarist en belangrijkste songwriter Mathieu Pasca is dit mogelijk het meest unieke album in de discografie van de band: “We are undoubtedly delivering the most singular album in our discography. As we are always driven by the desire not to repeat ourselves, to evolve, and to keep surprising people, we sought new ways to express ourselves through different musical vocabularies than those traditionally associated with extreme Metal. This album is freer and more open, yet without compromising the complexity and richness of the songwriting, which will always remain the band’s trademark.” Album art Het concept van het album is geworteld in hedendaagse maatschappelijke thema’s en reflecteert kritisch op de wereld van vandaag. Tracklist – The Ember Gone Signs Devise Forgiveness Regret Crimson Ignite Ember Remains Pre-order Het album is nu beschikbaar voor pre-order via de officiële Season of Mist webshop via de volgende link. Europese tour met Allegaeon Vanaf 4 september 2026 start Gorod een uitgebreide Europese tour samen met Allegaeon. De tour brengt de band langs Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Polen, Tsjechië en Zwitserland, met een slotshow op Euroblast Festival in Keulen. Tickets zijn te verkrijgen via de volgende link. Tourdata 04.09.2026 – Grenoble (FR) – L’Ampérage 05.09.2026 – Nantes (FR) – Le Ferrailleur 06.09.2026 – Parijs (FR) – Le Petit Bain 08.09.2026 – Southampton (VK) – 1865 09.09.2026 – Nottingham (VK) – Rescue Rooms 10.09.2026 – Manchester (VK) – Rebellion 11.09.2026 – Birmingham (VK) – O2 Academy3 12.09.2026 – Leeds (VK) – Boom 13.09.2026 – Londen (VK) – Underworld 15.09.2026 – Rijsel (FR) – Blacklab 16.09.2026 – Hannover (Duitsland) – Lux 17.09.2026 – Nijmegen (Nederland) – Doornroosje 18.09.2026 – Haarlem (Nederland) – Patronaat 20.09.2026 – Warschau (Polen) – Voodoo 21.09.2026 – Krakau (Polen) – Zascianek 22.09.2026 – Praag (Tsjechië) – Black Pes 23.09.2026 – München (Duitsland) – Backstage Club 24.09.2026 – Aarau (Zwitserland) – KIFF 25.09.2026 – Keulen (Duitsland) – Euroblast Fest Gorod online Facebook | Instagram | Spotify

bottom of page