top of page
John Van de Mergel

RAWreport | Platenmaatschappijen: Polderrecords


Voor onze vierde reeks bundelen we diverse onderdelen uit de muzieksector. Hier kan in feite alles aan bod komen wat we niet reeds eerder in het daglicht hebben gesteld: platenmaatschappijen, bookers, management, toursupport, opnamestudio's, ... noem maar op. Zolang ze maar Belgisch of Nederlands van oorsprong zijn.

Suggesties of zelf interesse in een reportage? Contacteer ons!



A quick guide to... Polderrecords zag het levenslicht toen Tom Maene in januari 2018 zijn bijberoep als grafisch vormgever omtunede naar een record label. "Na min of meer twintig jaar eigen muziek en die van bevriende bands uit te brengen, ging ik toen officieel van start. In dat eerste jaar was het vooral nog wat zoeken, maar bij mijn vierde release (nvdr. eind 2018 verscheen Stone of the Fifth Sun van Atomic Vulture) was het duidelijk dat vinyl het juiste medium was voor de niche waar mijn focus op lag. In 2019 zorgde de samenwerking met het legendarische Belgische Cowboys & Aliens ervoor dat ik grote stappen kon nemen in mijn distributie, waardoor mijn platen niet allen binnen Europa, maar ook in Canada, Noord-America, Rusland en zelfs Japan terecht kwamen. In 2020 zou dan een nieuw hoogtepunt plaats vinden: een label showcase met eigen podium op zaterdag in ‘La Morgue’ op het Alcatraz Hard Rock & Metal Festival (Kortrijk). Zes bands uit de stal kregen een plaatsje op het podium. Helaas stak een virusje daar een stokje voor."

What's in a name?

"Halverwege de jaren negentig ontdekte ik via het geniale The Desert Sessions van Josh Homme de hele “desert scene”; Brant Bjork met zijn low-desert-punk en Yawning Man met hun experimentele, bijna filmische instrumentale desert rock, Mondo Generator met zijn punk/desert rock en venzelfsprekend het legendarische Kyuss zelf, pioniers van de trage/logge gedowntunede maar groovy stoner rock. De sfeer (en natuurlijk ook de bandleden) waren de rode draad. Hun locatie (Palm Desert, California) lag aan de basis voor de term 'desert rock'. Het was voor mij dan ook logisch dat, toen men vroeg welk genre ik met mijn eerste band speelde en liever niet zei 'grunge-punk-stoner-metal-rock', ik een nieuwe term bedacht, m.n. 'polder rock'. Het was eerder een scene hier uit de streek. We speelden samen met punk- en hardcorebands, maar evengoed met metalbands. We organiseerden samen shows en wisselden optredens uit. Toen ik een algemene naam/label nodig had voor het uitbrengen van zowel mijn eigen als bevriende bands, kwam al snel 'Polderrecords' naar voren en het bleef hangen."


Genrespecifiek of genrefluid?

"In eerste plaats was ik niet echt bezig met specifieke genres, wel met bevriende bands en vooral muziek die ik zelf graag hoor. Dan kom je vanzelf al snel uit bij een bepaalde stroming. Stoner rock alleen dekt al lang de lading niet meer, maar het past wel allemaal netjes bij elkaar. Ik wou mij zeker niet vastrijden in één specifiek genre. Met bands als Von Detta, Rawdriguez, Carneia en Voidian heb ik naast de traditionele stoner rock en psych, nu ook doom, post metal en grunge tussen de releases staan. Maar heel breed gaat het dus zeker niet. Aanvankelijk was het ook niet de bedoeling om enkel binnen België te blijven, maar de aanvragen van kwalitatieve Belgische bands in dat hardere genre blijft groeien. Daardoor blijf ik mij focussen op de Belgische bands. Dat zorgt ervoor dat ik naast het uitbrengen van albums ook kan meehelpen om die Belgische underground scene op de kaart te zetten."



Wat zijn de belangrijkste nieuwe releases?

Momenteel ben ik alles in gereedheid aan het brengen voor de nieuwste worp van Atomic Vulture. Moving Through Silence verschijnt op 21 mei. Daarnaast ben ik al een jaar bezig met het maken van een tweede volume Polderriffs, een compilatie die er vorig jaar kwam naar aanleiding van het uitgestelde Alcatraz Hard Rock & Metal Festival. Op deze nieuwe release kon ik vijf bands van de Polderrecords familie overtuigen om tijdens deze pandemie elk een nieuw nummer op te nemen. In die periode werkte ik zelf aan mijn eerste wereldwijde project en schreef een nummer samen met vijf andere muzikanten uit het genre. Volledig van thuis uit, zonder elkaar ooit in het echt ontmoet te hebben. Dat nummer komt als bonustrack op Polderriffs Volume II die uitkomt op 12 juni en die naast een band exclusieve versie ook een Record Store Day variant zal hebben. Intussen ben ik ook alles aan het voorbereiden voor een dik feest in het najaar: Cowboys & Aliens vieren hun 25ste verjaardag en dat zal o.a. gebeuren met een paar schitterende 25 years special re-issues, waar ik helaas nog niet veel meer over kan vertellen. In afwachting van Darqo’s nieuwe plaat, releasen we de EP Tannhauser Gate: digitaal op 7 mei en later dit jaar op vinyl."


Staat Polderrecords ook in voor bepaalde organisaties/events of neem je deel aan bepaalde events?

"Ja zeker! Ik help intensief mee bij het organiseren van de release shows. Daarnaast werk ik ook samen met de 4AD in Diksmuide en J.O.C. ’t Scharnier in Oudenburg om zelf shows te organiseren. Alcatraz was bedoeld als eerste label showcase, maar achter de schermen ben ik druk bezig om ook meer kleinschalig en lokaal label showcases te organiseren. Ik ga zelf ook zoveel mogelijk met de bands naar hun shows en help hen dan aan de merch stand."



Een record label runnen tijdens de pandemie: een extra uitdaging of business as usual?

"Het zijn zeker en vast uitzonderlijke tijden. Wat het vooral uitdagend maakt is niet zozeer de business zelf. Uiteraard zijn er geen liveshows en in het begin was dat wat onwennig. Zeker met de eerste release van Rawdriguez, die volledig in het water viel door de eerste lockdown en zowat (onterecht) onder de radar bleef. Bij de daaropvolgende release van Voidian heb ik meer op het internet ingezet, met livestreams en listening sessions online, previews en diverse social media. Die plaat heeft het wel super gedaan en is zo goed als uitverkocht zonder dat ze één show speelden trouwens. Op persoonlijk vlak heeft de pandemie vooral effect gehad op alles naast het label. De dagjob werd er zwaarder op met langere werkdagen. Dit combineren met thuisonderwijs/opvang is echt niet te onderschatten. Op het einde van de dag blijft er vaak nog weinig tijd en energie over om in het label te steken. Dat maakt het wel extra zwaar, maar als label ben ik dan wel weer blij dat ik toch iets kan betekenen voor die bands die nu geen live shows kunnen spelen."



Nice to know ...

"Een weetje is misschien dat de omgekeerde ‘R’ in mijn label naam niet verwijst naar KoRn zoals velen denken (alhoewel ik destijds enorm fan was) maar een verwijzing is naar het label van Josh Home: Rekords. In hun logo gebruiken ze de R op dezelfde manier. (zie wikipedia). Een knipoog dus naar de ‘desert scene’ waar mijn naam door geïnspireerd is."




bottom of page