top of page
Jan Guisset

RAWreport | Het favoriete instrument van: Joeri Van de Schoot

Onze derde reeks RAWreports bracht ons bij enkele Belgische en Nederlandse muzikanten.

Doel was te polsen naar hun favoriete instrument, hun verhaal te brengen gecombineerd met één of meerdere portretfoto's. Onze verslaggevers en fotografen kwamen terug met een aantal erg leuke en/of verrassende portretten.


Joeri Van de Schoot kreeg met onze eerste vraag al meteen een dilemma voorgeschoteld. Hij houdt nl evenveel van zijn gitaar als zijn basgitaar. Met voor beiden de specifieke argumenten daarvoor. Voor iemand die op z'n dertiende echter een spreekbeurt geeft over een gitaarsolo van Dimebag Darrell, kunnen wij echter niet minder dan tonnen R.E.S.P.E.C.T. opbrengen en dus stonden wij voor deze ene keer niet één maar twee favoriete instrumenten toe. Rock 'N' Roll Forever ,baby!



Joeri, wat is jouw favoriete instrument en waarom is dat precies zo?

Dat is bij meteen al een dubbel antwoord. Ik ben zowel bassist als gitarist. Ik kan daar moeilijk een favoriet tussen kiezen omdat elks z’n eigen plaats heeft in mijn leven. Wanneer ik thuis ben en iets wil proberen of wat jammen dan zal ik wel sneller naar mijn gitaar grijpen. Het is in live situaties dat het een andere wending neemt voor mij. Op een podium voel ik mij comfortabeler met een bas.


Ik ben op mijn twaalfde leadgitaar beginnen spelen en met mijn eerste band Prematory heb ik een jaar of zeven opgetreden. In 2015 werd mij gevraagd om te komen bassen bij Evil Invaders. Zo ben ik dat instrument beginnen ontdekken. Veel gitaristen beschouwen bas een beetje als een soort van tweederangsgitaar. Ik had dat niet zo fel maar het is pas door bas te beginnen spelen dat ik ben gaan beseffen dat een bas live iets teweeg kan brengen dat een gitaar minder kan. De bas is het bindmiddel bij alles. Vooral wanneer de bas en de drums goed bij elkaar zitten is die band zo solide dat de live ervaring voor zowel de muzikanten als het publiek enorm versterkt wordt. Live dus bas en thuis om aan mijn skills te werken op de gitaar. Toch is het ook leuk om voor een nieuw Evil Invaders nummer de baspartij uit te werken. Soms moet de bas inderdaad gewoon volgen maar evengoed kunnen er in een nummer opportuniteiten ontstaan om met de bas een bepaalde ruimte in te vullen.


Sommige mensen hebben door talent een bepaalde voorsprong op anderen maar het blijft hard oefenen. Inzet en hard werken is iets dat in de muziekwereld altijd loont.

Vóór Evil Invaders had je dus nog nooit basgitaar gespeeld?

Neen, ik ben letterlijk op dat moment naar de winkel gegaan om een basgitaar te kopen. Maar natuurlijk heb ik sinds die beginperiode enorm veel bijgeleerd qua spel en sound. Ik weet bijvoorbeeld perfect welke sound ik wil op mijn bas maar op de gitaar heb ik na meer dan tien jaar spelen nog steeds mijn sound niet echt gevonden. Op zich is dat niet erg want ik blijf zoeken natuurlijk. Misschien komt het doordat ik als gitarist (te)veel voorbeelden had terwijl ik als bassist puur van mezelf ben uit gegaan. Op gitaar tracht je toch, vaak onbewust, je idolen te kopiëren.



Doe mij eens het verhaal over hoe je begonnen bent met gitaar ;-) … aub?

Vrij simpel eigenlijk. Ik ben into metal geraakt dankzij mijn oudere broer. Zoals bij zovelen zeker (lacht)? Het was vooral de energie in het genre die mij aansprak. Met veel moeite had ik mijn ouders dan kunnen overtuigen om een gitaar te krijgen. Ook via mijn broer leerde ik Yannick De Pauw kennen, toen gitarist bij Venial Embrace. Dat was ook mijn eerste metaloptreden dat ik bijwoonde, op mijn twaalfde, in een jeugdhuis. Waarna ik op hem afstapte met de vraag of hij mij gitaar wilde leren spelen. Yannick zal al snel enige vorm van talent bij mij. Nu ja, talent … sommige mensen hebben door talent een bepaalde voorsprong op anderen maar het blijft hard oefenen. Ook iemand met ‘minder’ talent kan nog altijd goed worden door hard te oefenen. Inzet en hard werken is iets dat in de muziekwereld altijd loont.


Bij welke bands of projecten ben je momenteel actief of betrokken?

Twee. Evil Invaders en Brides of Lucifer. Het verhaal over hoe ik bij BOL terecht ben gekomen is ook wel grappig. Destijds, toen ik dus die lessen bij Yannick aan het volgen was zei hij al dat wij ooit wel eens samen op een podium zouden staan. In 2017 belde hij mij dan plots op met de mededeling dat het nieuwe project van Koen Buysse en Scala, Brides … dus, al onmiddellijk geboekt was om te headlinen in de Marquee op GMM. Of ik geen zin had om mee te spelen want ze zochten nog een bassist.







Ben jij fulltime muzikant?

Ik ben wel full time met muziek bezig maar ik ben geen beroepsmuzikant, neen . Ik ben boekhouder van beroep. (ziet mijn verbazing) Ja, dat is iets dat weinig mensen verwachten. Ik werk voor De Kleine Prins in Leuven. Wij zijn het enige kantoor in België dat zich enkel richt op vzw’s. Daardoor heb ik wel veel klanten uit de muzieksector. Ik doe bv de boekhouding voor Evil Invaders (uiteraard), Carnation, Boskat, … en ik doe dat eigenlijk heel graag. Doordat tegenwoordig alles digitaal gaat kan ik dat ook doen terwijl we op tournee zijn. Zoals je weet is touren wachten … wachten op een soundcheck, in een bus zitten, enz. Dus kan ik op die momenten gewoon blijven doorwerken. Ik ben financieel nooit afhankelijk geweest van de muziek.


Financieel gezien heb ik dus ook niet veel last van de hele Coronatoestand. Muzikaal … sinds 2015 was er geen weekend dat ik niet ergens op een podium stond, vaak zelfs in een ander land … en nu zit ik al een hele tijd elk weekend gewoon thuis hé. Ik mis het wel enorm hard. Maar ik heb onlangs een huis gekocht dus nu heb ik meer tijd om mij daarmee bezig te houden, wat renoveren enzo.

Niemand van Evil Invaders is trouwens financieel afhankelijk van de band, wat maakt dat wij het uit pure passie doen. Het wordt afwachten wanneer en hoe we terug zullen kunnen spelen. Aan de andere kant, we zijn ook aan nieuw materiaal aan het werken en soms moet dat een beetje tussen het werk en het touren door gebeuren. Nu hebben we echter meer tijd om ons in de vibe van een nieuw nummer vast te bijten en dat geconcentreerder uit te werken. Want we willen ons niveau natuurlijk ook altijd weer verhogen ten opzichte van de vorige releases. En daar zijn we, naar mijn mening, toch goed mee bezig. Er is nog niet concreet gepland wanneer we het gaan uitbrengen.


Bij Brides of Lucifer ligt het wat moeilijker. De laatste shows dateren al van mei 2019 waarbij ik van bas ook ben overgeschakeld naar leadgitaar omdat Yannick ermee gestopt was. Maar daarna is het een beetje stilgevallen. BOL is eigenlijk ook meer een project. Naar mijn mening is daar nog heel veel mee te doen maar daar beslis ik niet alleen over natuurlijk, er zijn zoveel andere mensen ook nog bij betrokken. We zien wel wat er wanneer van komt. Ook logistiek gezien is BOL niet hetzelfde als een gewoon bandje natuurlijk. Die kunnen niet zomaar in een busje kruipen om ergens in een club of een bar te gaan spelen. Daar is toch al direct een groot podium voor nodig en dus een grote zaal, die een promotor dan ook weer gevuld moet zien te krijgen. Er moet dus al meteen een goed georganiseerd plan achter zitten.


In een goede gitaarsolo zit een verhaal en voel je de emotie er doorheen lopen.


Naar welk instrument luister je het liefst?

Dat is sowieso wel de gitaar. En dan meer specifiek, gitaarsolos. In de middelbare school heb ik ooit nog een spreekbeurt gegeven over de gitaarsolo in Floods van Pantera door Dimebag Darell. Dat is nog steeds één van mijn lievelingssolo’s. In een goede gitaarsolo zit een verhaal en voel je de emotie er doorheen lopen. Zoiets kan mij altijd heel emotioneel maar ook zen maken. Of zoals bv een Marty Friedman van Megadeth een gewone noot, die iedereen kent, toch laat klinken zoals alleen hij dat kan. Ik vind het altijd geweldig wanneer je in iemand zijn vingers ook z’n sound hoort. Dat is het mooiste aan gitaar. Als je een solo hoort en je hoort al van bij de eerste noot welke gitarist dat is, awel, voor mij is dat het schoonste wat er is.



Is er een instrument dat je (ooit nog) wel eens zou willen leren bespelen of waar je je misschien al aan gewaagd hebt maar zonder succes?

Ik heb eigenlijk altijd ook wel willen drummen. Net zoals bij bas kan je drums ook echt voelen. Drums liggen aan de basis van een nummer. Drums bepalen ook veel aan een nummer.Het drumritme dat je onder een gitaarriff zet kan meteen het hele nummer veranderen. De enige ‘echte’ poging die ik echter al ondernomen heb om te drummen is via het drumstel van Guitar Hero. Thuis mocht ik om de meeste gekende reden (tè luid) geen drumstel hebben. Maar nu ik een eigen huis heb denk ik wel dat daar in de loop van de tijd een drumstel zal komen te staan.




Info



Comments


bottom of page