Concertverslag | Turpentine Valley + Hippotraktor + Cobra The Impaler, Kunstencentrum Vooruit

De Vooruit in Gent die hun deuren opent voor drie 3 kleppers van Belgische bodem uit de metalscene kan niet anders dan een topavond en dat was het ook !

Turpentine Valley

Nog niet zoveel volk op de been, wat eigenlijk vrij jammer was want dit trio heeft toch een straffe show neer gezet. Vijf gloeilampen, enkele stevige versterkers en hun atmosferische postmetal, meer hebben ze niet nodig om een warme gloed op ons te laten afkomen. De nummers van hun laatste album Alder deden ons genieten van de eerste tot de laatste noot en klinken nog straffer dan op het album. Het is toch wel uitkijken om dit stevig trio nog eens aan het werk te zien en dit kan snel want ze staan ook te pronken op de magnifieke affiche van dunk!festival dat plaats zal vinden van 26 tot 28mei in de Vooruit .

Hippotraktor

Vanaf opener Manifest The Mountain zette Hippotraktor de zaal in vuur en vlam, ondanks de afwezigheid van gitarist/zanger Sander Rom die nog steeds helende is van een nekoperatie, liet gitarist Chiaran Verheyden zich met gemak tellen voor twee. Het podium werd een stuk groter voor deze band , en hun machtige présence kwam naar boven en liet iedereen headbangen. De stemwisselingen van zanger Stefan De Graef van scream naar fluweelzachte zang laten ons niet meer los en verbazen ons nog meer dan op hun plaat. Ze klinken groots live met hun pakkende powerriffs, die gans de zaal meeneemt en in vlam zet.

Cobra The Impaler

Tijd om over te schakelen naar de laatste klepper van deze avond: Cobra The Impaler, die geen onbekende bleek te zijn hier in Gent. Vanaf het nummer Spawn Of The Forgotten hadden ze het publiek bij hun nekvel en lieten ze niet meer los. Bezieler Thijs De Cloedt zag je op de linkerkant rustig zijn ding doen, en de rechterkant was voor het enthousiasme en de uitbundigheid van gitarist James Flack, een streling voor het oog, die de energie tussen de hele groep naar boven liet komen. Want daarvoor staat Cobra, alles in het teken van de harmonie. Bij Tempest Rising doken Manuel en James het publiek in en zagen we drummer Ace Zec in bloot bovenlijf zijn drumvellen kapot meppen. Cobra is ontwaakt en klaar om er stevig in te vliegen dit jaar!

Met andere woorden, we hebben genoten van een topavond met lekkere riffs en strakke performances. Zo mogen er nog veel passeren deze zomer!

Deze avond was ik alleen op stap zonder fotograaf , maar dit werd snel opgelost door collega fotograaf Yngwie Vanhoucke die op pad was voor Amped-up.be. Wil je nog meer foto's van deze avond, neem dan zeker eens een kijkje op de facebook pagina Paradise Through A Lens van Yngwie Vanhoucke.

Dinsdag 19 april, Vooruit (Gent) | Foto's: Yngwie Vanhoucke (Amped-up.be), tekst: Caroline De Lobel