Concertverslag | Three Days Grace + 10 Years, Trix

Als ik terugdenk aan mijn beginperiode binnen de 'alternatieve scene', dan is één van de eerste bands waar ik aan denk Three Days Grace. Een dikke tien jaar geleden leerde ik deze Canadese rockgroep kennen via YouTube. Hoewel ze voor mij (samen met enkele andere bands) een nieuw tijdperk inluidden, had ik tot voor kort ze nog niet eerder live aan het werk gezien. Daar kwam op 11 oktober 2022 dan ein-de-lijk verandering in!

De avond begon met de Amerikaanse 10 Years, een groep die mij nog onbekend was. Blijkbaar gaan ze toch al meer dan 20 jaar mee, en ik begreep vrij snel waarom. Naast het feit dat ze leuke muziek maken, staat de groep ook met plezier op het podium. Er zaten duidelijk enkele fans in het publiek die gretig meegingen in het enthousiasme van 10 Years.

Om 21u was het dan tijd voor de hoofdact: Three Days Grace. Eerder dit jaar kwam hun zevende album Explosions uit. De avond werd een mooie afwisseling tussen nieuw materiaal en oude klassiekers van de band. Opkomen werd gedaan met So Called Life, de eerste single die van het nieuwe album werd gereleased. Het zat er meteen boenk op en werd alleen maar beter. Met oude klassiekers zoals Animal I have Become, Home, Pain en Break wist de groep zeker te scoren. Deze werden gevolgd door enkele nieuwere liedjes van hun drie meest recente albums: The Mountain, I Am the Weapon en Painkiller. Ook deze konden op bijstand rekenen van het publiek, al zijn we het natuurlijk gewoon dat oudere songs het beter doen. Hier en daar werd ook plaats gemaakt om de volledige zaal THREE DAYS GRACE te laten roepen, al moest dit van mij niet zo vaak. Als het uit eigen beweging is, maakt het me niet zo uit. Maar frontman Matt Walst kickte hier precies wel op.

Er werd tijdens de avond ook even tijd genomen om de akoestische tour op te gaan. Zowel The High Road als World So Cold werden op die manier gebracht. Met de nodige sociale interactie tussendoor. Zanger Matt wist het publiek te entertainen met zijn alter ego Jimmy, die blijkbaar naar boven kwam wanneer de pintjes rijkelijk vloeiden. En ja hoor, dat deden ze ook on stage bij Matt.

We naderden het einde van de avond wanneer tijdens Just Like You drie fans de groep op het podium mochten vervoegen. Ze genoten er duidelijk met volle teugen van en gaven het beste van zichzelf. Altijd leuk als een band zo'n momentje voorziet. Enkele nummers later was het alweer tijd voor einde nummer 1 van de avond met I Hate Everything About You. Een geweldig nummer dat vrijwel iedere persoon in de zaal kende, inclusief security ;). Onder wat geroep en geapplaudiseerd kwam Three Days Grace natuurlijk nog even terug voor einde nummer 2. Met Never Too Late en Riot sloten ze een geslaagde avond af.

dinsdag 11 oktober 2022, Trix (Antwerpen) | tekst + foto's: Maui Vindevogel