Concertverslag | The Pale Kokonuts, Rugbyclub Haspinga

Normaliter kent iedereen iedereen in kleine dorpen en zijn mensen van alles op de hoogte. Dus zou men denken dat een band zoals The Pale Kokonuts uit mijn hometown al lang op mijn muzikale radar was verschenen. Neen dus. Tot nu. Toevallig hoorde ik hen spelen op een event afgelopen zondag van de plaatselijke rugbyclub en ik was verkocht. Na een zware regenachtige dag hadden de weergoden besloten de hemel open te trekken. Landen was klaar om wat knietjes los te gooien en deze vier gasten verzorgden op gepaste wijze de melodie. Graag stel ik jullie voor aan een stel funky, bleke kokosnoten.

Sinds 2015 maken ze vanuit hun garage lawaai in het idyllische Wezeren, Landen. Zo staat op hun website. Met alternative rock invloeden van onder andere The Raconteurs is lawaai maken misschien wat flets uitgedrukt. Lees; ’t klinkt veel schoner dan een wannabe garagebandje. Op dit moment staan er drie nummers van hun online maar er komt dit jaar nog een debuutalbum uit. Ook volgens hun website.

Het nummer Black in White had zomerse vibes en geeft goesting om den auto in te springen en door flanders’ fields te rijden op zoek naar een schone zonsondergang. Door de stem van frontman Tom Kostermans hebben The Pale Kokonuts al snel iets weg van een Brits punkbandje met een groovy twist. Hun sound is dus zeker en vast internationaal genoeg. Het nummer Black Denim dan. Wat opviel was de terugkerende gitaarsound wat deze band van herkenbaarheid voorziet, niet onbelangrijk. De lyrics zijn leutig en melig (over liefde), wat voor smeltende harten zorgden in het publiek. Gezien met eigen ogen. Last but NOT least, hun meest dansbare plaatje én de publieksfavoriet: Reggaetrashka. Onmogelijk om de heupen stil te houden of niet te two-steppen op dit aanstekelijk nummer. Resultaat; zowel oma’s als hippe youngsters konden dit smaken.

Ik zou hun graag willen vergelijken met andere bands, maar dit is moeilijker dan gedacht. De ideale zomerse alternatieve grunge-achtige rockband met voldoende goeie manieren, The Pale Kokonuts in een notendopje. Een absolute aanrader om te gaan checken indien je deze vier vrienden ergens op een festivalletje of event in je buurt ziet verschijnen. Laten we vooral hopen dat ze dat vaak gaan doen en overal in ons landje een beetje van die Landelijke groovy magie gaan uitdelen.

zondag 5 juni 2022, RC Haspinga (Landen) | Tekst: Sinitta Leunen, Foto: Anton De Poorter