Concertverslag | PVRIS + Charlotte Sands, Kavka Zappa

Niets beter om een weekend af te sluiten dan nog een concertje mee te pikken, right? Afgelopen zondag begaf ik mij vol enthousiasme richting Antwerpen om twee geweldige artiesten uit Massachusetts aan het werk te zien. PVRIS, vergezeld door Charlotte Sands, stond die avond namelijk op het podium van de Kavka Zappa. Geen uitverkochte show, wel een uitgestelde show. Het publiek zat dus al een tijdje te wachten op dit concert, en dat was duidelijk!

Charlotte Sands

Onder het motto 'women support women' was ook het eerste en enige voorprogramma van de avond voorzien van female front power. Charlotte Sands, samen met haar gitarist en drummer mochten om 20u de avond inluiden. De eerste keer dat ze in België optraden en het werd ook meteen de verrassing van de avond. Ze sloeg bij het publiek in als een bom! Charlotte begon meteen stevig met Tantrum en Bad Day. Ze bracht ook haar liedje Alright, dat enkele dagen voorheen uitkwam. Naar eigen zeggen haar favoriete nummer dat ze ooit geschreven heeft. Net zoals de andere songs werd ook deze hartelijk onthaald. Het geluk was duidelijk af te lezen van de jonge zangeres haar gezicht. Ze liet nog even vallen dat het publiek die avond tot nu toe het beste publiek van de tour was en sloot de set af met Lost en Dress. Een dame met pit, dat is zeker. Het kleine podium van de Kavka Zappa leek haar amper te kunnen bedwingen (tijdens de laatste noten begaf ze zich dan ook nog even in het publiek). Eén ding is zeker: this girl's got potential!

1. Tantrum

2. Bad Day

3. Every Guy Ever

4. Rollercoaster

5. Alright

6. Lost

7. Dress

PVRIS

Met Charlotte Sands was het zeker mission accomplished: het publiek werd wakker geschud en warm gemaakt. Ik mocht ze reeds live aan het werk zien net voor de pandemie bij ons toesloeg. En om eerlijk te zijn was ik toen niet heel erg onder de indruk. Gelukkig was dit afgelopen zondag anders. PVRIS toonde meteen dat ze er stonden met één van hun nieuwere songs Animal. Ook Monster kon het publiek wel bekoren. De toon was alleszins goed gezet. Er werd mooi afgewisseld tussen nummers van hun album Use Me en de twee voorgangers All We Know Of Heaven, All We Need of Hell en White Noise. Uiteraard lag de klemtoon op hun meest recente album, maar ik denk dat elke fan in de zaal wel tevreden was over de gezonde mix van songs. Mirrors werd afgewisseld met Dead Weight, gevolgd door Gimme A Minute. Het duurde even voor frontvrouw Lynn Gunn het publiek echt toesprak. Maar ze deed het toch en wie bekend is met deze vrouw weet hoe powerful ze klinkt als ze zingt en hoe onschuldig en lief ze opeens klinkt wanneer ze gewoon praat. Een prachtig contrast. Opvallend was ook hoe sterk Gunn deze keer was. Wat me vooral bijbleef na hun vorige show was de matige zang. Blijkbaar heeft Gunn zich volledig herpakt tijdens de pandemie! De volledige set ging er vlotjes door onder andere met het rustigere Anywhere but Here, dat gevolgd werd door You and I, duidelijk een favoriet bij het publiek.

Na Death Of Me was het einde van de avond alweer in zicht. Onder gejuich en applaus kwam de band nog even terug om hun set af te maken. Hun allernieuwste song Goddess mocht de spits van de encore afbijten en natuurlijk werd deze gevolgd door hun grootste hit My House. Deze had misschien de afsluiter moeten zijn, gezien de energie van het publiek tijdens dit nummer. Maar de uiteindelijke afsluiter werd Hallucinations. Ook zeker geen slechte keuze!

PVRIS zorgde voor een mooie afsluiter van het weekend afgelopen zondag. Zowel de groep als het publiek leken met volle teugen te genieten de hele avond lang. En dat is tenslotte waar het om draait.

1. Animal

2. Monster