Concertverslag | Lamb of God, Kreator en Municipal Waste, 013, Tilburg

De karakteristieke en charismatische zanger van Lamb of God, Randy Blythe © Marjolein Regterschot

Afgelopen donderdag was het eindelijk zover. Al in 2020 stond deze tour op stapel, maar werd toen opgeschort. Sindsdien zijn er verschillende momenten gepland geweest die allen op hun beurt weer zijn verplaatst. Maar afgelopen donderdag, 2 maart jl., stonden Lamb of God en Kreator eindelijk in 013 in Tilburg met Municipal Waste in het voorprogramma.

Het is trouwens niet zo dat we überhaupt ook al zo lang hebben moeten wachten op een optreden van deze twee giganten – ik laat voor het gemakt de support even buiten beschouwing. Kreator en Lamb of God stonden immers vorig jaar op een zonovergoten Dynamo Metalfest waarbij zowel Marjolein, de fotograaf, als ondergetekende ook aanwezig waren.

Municipal Waste

Municipal Waste © Marjolein Regterschot

Vanavond wordt de avond geopend door de vrienden en stadsgenoten van Lamb of God, Municipal Waste. Dit vijftal zit ook al meer dan 20 jaar in het thrashmetal-vak en weet vanaf het begin het publiek te behagen. Zanger Tony Foresta houdt er een flinke hoeveelheid interactie met het publiek op na en roept hen bijvoorbeeld op om “vooral niet te crowdsurfen”. Het gevolg laat zich raden. De security heeft er bij dit optreden en de rest van de avond de handen vol aan…

Daar waar je, gezien het feit dat er vorig jaar nieuw werk is uitgekomen, zou verwachten dat veel van de gespeelde nummers van dat album afkomstig zouden zijn, prijken alleen openingsnummer Grave Dive en High Speed Steel op Electrified Brain. Voor de rest wordt een mooie dwarsdoorsnede gespeeld van oeuvre van de Amerikanen. Foresta wordt vocaal regelmatig bijgestaan door zijn bassist Land Phil en zijn gitarist Ryan Waste die overigens, bijvoorbeeld tijdens klassiekers als Born to Party en Headbanger Face Rip, hun instrumenten behoorlijk van jetje geven.

Kreator

Kreator © Marjolein Regterschot

Zoals gebruikelijk wordt het optreden van Kreator voorafgegaan door Run To The Hills van Iron Maiden, gevolgd door ‘vaste’ opener Hate Über Alles. Deutsche Gründlichkeit…anders kun je het gewoon niet zeggen. Kreator bestaat al bijna net zo lang verschillende Amerikaanse thrashmetal-helden en verdienen het om te worden getypeerd als de Europese evenknie van bands als Slayer, Megadeth of Anthrax. Vooral bij nummers als Hail to the Hordes, Phantom Antichrist en Flag of Hate, die ook vanavond weer uitstekend worden gespeeld, is de vergelijking met ‘The Big 4’ alleszins terecht.

Kreator brengt niet alleen geweldige muziek die staat als een huis, maar ook de show mag er zijn met veel rook en vuur en twee mascottes die verschillende keren het podium betreden. Frontman Mille Petroza betrekt het publiek veel bij de show. Maar speciale shoutout verdient vanavond gitarist Sami Yli-Sirniö. De manier waarop die man speelt is legendarisch.

Uiteindelijk moet geconcludeerd worden dat we hier gewoon te maken hebben met een concert van een dubbele headliner, veel meer dan een optreden van Lamb of God waarbij Kreator in het voorprogramma staat.

Lamb of God

Lamb of God © Marjolein Regterschot

Over Lamb of God gesproken: zodra zij opkomen en Memento Mori en Ruin door de zaal knallen is er geen ontkennen meer aan dat deze Amerikanen als geen ander een zaal weten af te breken. Een tour die initieel gepland stond ter ondersteuning van het album Lamb of God is langzamerhand omgevormd tot een show waarbij het zwaartepunt niet meer per se ligt bij één album. Dat kan ook niet anders als er in de tussentijd alweer een nieuw album (Omens) is verschenen. Zanger Randy Blythe en de zijnen lijken ervoor gekozen te hebben hun fans met name te trakteren op ouder werk. Nummers als Vigil, Laid to Rest en Now You’ve Got Something To Die For vallen ook wel heel erg in de smaak. Een klein ‘kippenvelmomentje’ is er zelfs als een groot gedeelte van het publiek de gesproken intro van Omerta meeschalt.

De agressie en de energie die deze mannen van het podium af laten spatten, worden door de aanwezigen niet alleen met open armen ontvangen en beantwoord met eenzelfde hoeveelheid kracht, maar leiden er ook toe dat er op verschillende momenten sprake is van ‘moshlakes’, een speciaal voor dit stuk verzonnen term om de overtreffende trap van moshpit mee aan te duiden.

In alles blijken deze mannen, maar ook de andere groepen die vanavond optreden, er veel waardering voor te kunnen opbrengen dat de zaal toch stijf uitverkocht is, ondanks dat het zo vaak is verzet en uitgesteld. We hebben er lang op moeten wachten, maar het is de moeite meer dan waard!