Concertverslag | Equilibrium, Dynamo

donderdag 13 februari 2020, Dynamo (Eindhoven) | Foto's: Marjolein Regterschot, Tekst: Janus Loomans

In het vertrouwde gebouw van Dynamo in Eindhoven stond een mooie line-up van 3 prachtige duitse metalbands. De opener van deze avond was Nailed to Obscurity. Ze zetten een goede sfeer neer met hun opbouw naar heavy en melodische tussenstukken. Ze gaan mee op deze tour voor hun laatste album genaamd Black Frost waarmee ze zichzelf goed op de kaart zetten.

Bij de surprise act Lord of the Lost begon was meteen te merken dat deze band echte showmannen zijn. Een unieke eigen stijl waarin ze laten zien dat een glitterjasje goed samen gaat met deze harde metal. Een fijne combinatie tussen clean vocals en screams met een elektronische invloed in de muziek. Voor hun 3e nummer Drag Me To Hell werd de lichtgevende gitaar erbij gepakt om de zaal te verblinden. Het publiek was door de act een stuk levendiger geworden en klaar voor een goed feest. De band gaf hier goed gehoor aan door er een dansfeest van te maken met het nummer La bomba. Kortom een actieve act die van zichzelf headliner waardig is. Ook voor de oude rock ‘n rollers is nagedacht omdat deze band in Juni het voorprogramma zal zijn voor Iron Maiden.

Na een goede opwarming was het dan eindelijk tijd voor Equilibrium. Een hard begin met hun laatste album Renegades om de energie meteen omhoog te gooien. Voor de mensen die deze band kennen zal meteen één ding opgevallen zijn. De gitarist Dominik Crey was afwezig. Hij werd tijdens het optreden opgevangen door steeds wisselende gitaristen vanuit de vorige bands. Iedereen draagde zijn steentje bij waardoor je meteen een familie gevoel krijgt over deze 3 bands. Na een paar nummers brak dan op deze avond de moshpit definitief open. De band laat zien waar ze goed in zijn en dat is natuurlijk epic metal! Frontman Robse laat niemand zich buitengesloten voelen door van voor tot achter, links naar rechts iedereen erbij te betrekken. Ervaren sfeermakers met een nuchtere Duitse uitstraling. Voordat ze beginnen met het nummer Path Of Destiny geven ze aan veel gemende meningen te hebben gehad na het uitbrengen van dit nummer. Zelf staan ze volle overtuiging achter het nummer en hebben laten zien dat er niks te twijfelen valt! Vervolgens laten ze met hun hit Born To Be Epic heel het publiek meezingen. Om de toegift ronde af te trappen bereid men het nummer Blut Im Auge voor met een wall of death. Van begin tot eind een show vol plezier waar we hopelijk nog vele tours van mogen meemaken.

(Janus Loomans)