Concertverslag | Dynazty + Sirenia, Metropool Enschede

Wie niet aanwezig is geweest bij één van de Belgische of Nederlandse data van de tour met Dynazty en Sirenia heeft wat gemist! Vier ontzettend goede bands op één avond, en ik heb weer een nieuwe leuke muziek ontdekt!

De eerste band in het voorprogramma is melodische heavy rock band Holy Mother uit New York. De band kreeg het publiek goed mee in hun enthousiasme en de gitarist trok de gehele show veel aandacht met alle gekke gezichtsuitdrukkingen. Voor mij weer een typische leuke band als voorprogramma, maar ik zou er persoonlijk geen ticket voor kopen.

De in 2018 opgerichte band Surma uit Tsjechië heeft er weer een nieuwe fan bij! Wat een leuke nieuwe ontdekking! Voor deze band verliep het begin van de tour niet helemaal soepel. Eerst kon hun drummer in verband met paspoort problemen zijn eigen land niet verlaten, en vervolgens heeft zangeres Viktorie een ongeluk gehad waarbij ze kokend water over haar benen heeft gekregen. Nog steeds moet ze elke dag naar het ziekenhuis om de verbanden te laten verwisselen. Zoals de band al aangaf: 'Sh*t happens, but the show must go on!', en dat was ook zeker het geval! Zonder enig probleem springt en beweegt ze over het podium alsof er niks aan de hand is. Ik weet niet of ik dat zou hebben gekund.

Noorse gothic metal band Sirenia werd alweer in 2001 opgericht. Na de nodige wisselingen in de band en tien studio albums later hebben ze nu toch al een aantal jaar een vaste line-up. Toen ik Sirenia in 2017 voor het eerst live zag is de muziek altijd wel een beetje blijven hangen. Ook de jaren erna heb ik ze nog regelmatig bezocht wanneer er weer een tour in Nederland was. Zo was deze band absoluut één van de redenen dat ik er bij moest zijn deze avond!

En dan was het eindelijk tijd voor Zweedse metal band Dynazty! Al jaren staat deze band hoog op mijn lijstje van artiesten die ik graag nog eens live zou willen zien. Wie niet bekend is met Dynazty zal zanger Nils Molin wellicht kennen van Amaranthe, waar hij sinds 2017 de mannelijke clean vocals verzorgd. Gelijk vanaf de eerste noot is het publiek niet meer stil te krijgen. Van alle kanten werden de nummers luidkeels meegezongen, en dat deed de band ontzettend goed! Doe mij nog maar zo een avond!