Concertverslag | Converge + Full of Hell + Petbrick + Psywarfare - De Vooruit

Toch wel één van de shows waar ik zwaar naar uitkeek dit najaar. Converge en Full of Hell samen op dezelfde affiche en eens dichtbij huis! Twee bands die garant staan voor een avondje eens alle remmen los te gooien.

Psywarfare

Het solo project van Dwid Hellion, frontman bij de legendarische hardcore band Integrity mocht de avond aftrappen. Eerder een korte set maar wel een perfecte intro voor een avond waar variatie eigenlijk centraal stond. Psywarfare is een ambient/noise project, 1 man in een skimasker met een hoop bakjes en knopjes en een stoere backdrop die voor lange dreunende klanken zorgde. Zeker een interessant begin van de avond en voor fans van ambient en noise zeker een stevige aanrader!

Petbrick

Om eerlijk te zijn wist ik niet goed wat ik van Petbrick moest verwachten, ik had op voorhand eigenlijk bewust niets beluisterd omdat ik wou verrast worden. Iets waar eigenlijk best blij om ben want Petbrick was een van de tofste ontdekkingen van dit jaar. Het project met Igorr Cavalera en Wayne Adams is er in geslaagd om deze cynische ziel compleet van zijn sokken te blazen. Ze beschrijven zichzelf als verschrikkelijk lawaai en eigenlijk ligt dat niet ver van de waarheid. Het is een aanval op je trommelvliezen, een mengeling van keiharde drums, pure chaos met elektronica en af en toe de gepaste sample zorgt ervoor dat je compleet overrompeld wordt.

Als kers op de taart kregen we drie nummers waarbij elk nummer een lid van de andere bands kreeg op zang. Heel tof om te zien dat deze tour bestaat uit bands waar iedereen ook gewoon goede vrienden zijn van elkaar. Goeie vibes.

Full of Hell

Mensen die Full of Hell kennen weten dat deze band ongelooflijk hard gaat, ik zag ze 10 jaar geleden ook al eens in Gent en ze zijn er enkel luider en harder op geworden. Elk lid van de band geeft zich 100% en dat hoor je in de performance. Brutaal rechtdoor zonder compromissen, ik was blij dat ik net mijn nieuwe gehoorbescherming in had. Full of Hell heeft geen respect voor je trommelvliezen. Meermaals dacht ik dat er bij Dylan Walker, zanger van de band een ader in zijn voorhoofd ging knappen, zelden heb ik zo een intense performance gezien.

Full of Hell is een band die al jaren de grenzen van keiharde muziek opzoekt en daar geen gimmicks voor nodig heeft, gewoon een oprecht optreden van artiesten die alles geven. Dan kan ik niet anders dan constant met een domme grijns op mijn gezicht staan en genieten. Mijn nek doet dagen later nog pijn van het headbangen.

Converge

En toen was het tijd voor Converge, het optreden waar ik al maanden zo zwaar naar uitkeek. Eén van mijn favoriete bands dus ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld. Converge is namelijk één van die bands die mijn smaak in muziek sterk heeft bepaald, vaandeldragers van de chaotische hardcore en metal. Al 32(!!) jaar lang verleggen ze grenzen en zelfs nu nog tonen ze geen tekenen van ouderdom. Elk lid speelt de ziel uit hun lijf en je ziet dat ze er nog altijd zoveel plezier in hebben.

Converge speelde een ijzersterke set met materiaal van over de jaren heen, een super optreden van een band die nog steeds weet te imponeren en hopelijk nog een tijdje ons van onze sokkel zal blazen. Stilstaan was niet aan de orde hier en dagen later voel ik van dit optreden nog altijd de gevolgen, ik ben jammer genoeg niet zo goed oud geworden als de leden van Converge denk ik dan.

Dinsdag 8 november 2022, De Vooruit (Gent/, BE)