Concertverslag | Charlotte Wessels - TilvoliVredenburg Utrecht

In mei van het jaar 2020 is Charlotte Wessels haar Patreon pagina begonnen. Hierbij kunnen fans elke 13e dag van de maand een nieuwe 'song of the month' verwachten. Wat ik hier persoonlijk zo leuk aan vind is dat het elke maand een echt compleet ander nummer kan zijn. Charlotte is bij de meeste mensen natuurlijk bekend in de metal wereld, maar ze schrijft ook nummers die daar totaal niet tussen passen.

Afgelopen zondag (23 oktober 2022) was het na ruim twee jaar, en twee volledige albums verder, tijd om de 'Six Feet Under Studio' te verlaten en in te ruilen voor het podium waar ze 2,5 jaar geleden haar laatste show met Delain speelde. Een thuiswedstrijd voor Charlotte en absoluut geen verkeerde keuze wat mij betreft!

In het voorprogramma staat Marcela Bovio en samen met toetsenist Erik van Ittersum zet ze een prachtige akoestische set neer. Toch leuk haar ook weer eens op deze manier live te zien naast MaYaN. Fans van haar werden ook blij verrast toen ze aankondigde dat Stream of Passion wellicht een reünie zou hebben. Dit is ondertussen bevestigd voor september 2023!

Het eerste nummer van de avond is 'Ouverture' en deze is ook speciaal geschreven voor deze live show! Een toch wat zenuwachtige Charlotte betreed het podium, met klarinet. Wanneer 'Human To Ruin' wordt ingezet en het publiek gelijk helemaal uit zijn dak gaat verdwijnen de zenuwen en geniet ze zichtbaar, samen met de andere bandleden van het enthousiasme van het publiek.

Charlotte Wessels; Tales From Six Feet Under Live wordt deze avond bijgestaan door haar oude bandleden bassist Otto Schimmelpenninck, gitarist Timo Somers, drummer Joey de Boer en nieuwkomer toetseniste Sophia Vernikov. Heel fijn om dit clubje toch weer een keer samen op het podium te zien!

Eerder deze maand heeft Charlotte een muziekvideo uitgebracht van 'Venus Rising'. In dit nummer zien we net als bij de vorige single 'Afkicken' veel dans voorbij komen. Dit is onder leiding van Lidewij Bouter en werd ook verwerkt in de live show. Heel mooi!

Stiekem hoopte ik al dat Alissa White-Gluz samen met Charlotte de uitgebrachte duetten live zou gaan zingen, want Arch Enemy had nou eenmaal de zondag niks op de planning staan, de dag na het concert in Den Bosch. Toen dit ook werd aangekondigd kon mijn dag al niet meer stuk. 'Lizzie' is absoluut één van mijn favoriete nummers van het eerste album en de live uitvoering samen met celliste Elianne Anemaat was gewoon prachtig.

Iets meer dan een week voor de show hebben Alissa en Charlotte nogmaals een duet uitgebracht via Patreon. Namelijk 'Fools Parade'. Samen met een gastoptreden tijdens 'Toxic' was dit absoluut één van de hoogtepunten van deze avond.

Tijdens 'Combustion' gingen we toch weer eventjes terug in de tijd. Dit nummer is namelijk geschreven samen met Timo voor het eindexamen dat drummer Joey deed in 2018. Vanavond werd dit solo nummer toch een stuk meer uitgebreid want ook Otto en Sopia hadden een rol. Een mooi moment voor Charlotte om hierna terug het podium op te komen in een nieuwe outfit!

Tijdens 'Masterpiece' werden verschillende foto's op het scherm geprojecteerd van haar Patrons. Dit leverde leuke reacties op van het publiek. Vooral toen haar kat Iggy ook groot in beeld kwam. Ook publiekslieveling 'Soft Revolution' deed het live erg goed. Alle fans zongen woord voor woord mee tot aan het einde, en het nummer eindigde met een mooie solo van Timo op gitaar.

Als laatste wordt het publiek verrast met een nummer dat zelfs niet via Patreon is uitgekomen. Namelijk 'All U R'. Dit beloofd veel goeds voor de toekomst van Charlotte haar solo carrière. Voorlopig is dit wel de enige keer dat 'Tales From Six Feet Under' zo live wordt vertolkt dus ik ben erg blij dat ik daar bij aanwezig kon zijn. Maar dit smaakt absoluut naar meer! Wellicht in een iets kleinere setting, aangezien de zaal niet was uitverkocht. Dit was ook niet nodig want Charlotte kon alle support van elke aanwezige bezoeker verwachten. Dit was voor mij persoonlijk ook echt een avond om nooit te vergeten en absoluut één van de mooiste shows die ik dit jaar heb gezien!

Setlist:

1. Intro + Ouverture

2. Human To Ruin