Concertverslag | Cannibal Corpse / Dark Funeral (support Ingested+Stormruler) - Trix, Antwerpen

Afgelopen donderdag was het verzamelen geblazen in zaal Trix voor iedereen die op tijd en stond kan genieten van een stevige portie brute, zwartgeblakerede, gore metal. Met Cannibal Corpse en Dark Funeral stonden er toch wel twee gerenommeerde namen uit het death en black metal genre. Zij kregen de steun van de subtopper Ingested (UK) en nieuwkomers Stormruler (USA).

Het was nog paasvakantie dus voor de jongere fans was het eenvoudiger om tijdig aan de deuren te geraken (die om 17u30 al open gingen) dan voor degenen die er eerst nog een reguliere dagtaak op hadden zitten, zoals ik dus. Hierdoor moet ik u een verslag van Stormruler helaas schuldig blijven en kon ik van Ingested nog de tweede helft van hun set meepikken. Die bevestigde mij wel wat ik al van hun albums wist, nl dat zij over een geweldige sound beschikken met kwaliteitsvolle songs. Hopelijk kan ik bij een volgende passage hun set volledig meepikken.

Van Dark Funeral heb ik, ondanks dat ik niet zo'n black metal fan ben en hen dus eigenlijk niet goed ken, toch wel enorm genoten. Het is op zo'n live momenten dat je je wel kan laten meeslepen door die duistere sfeer, groezelige belichting, kostuums en corpse paint. Ik keek ook rond en zag toch wel een stevig gevulde frontpit en fans die hun hoofdjes gezwind mee schudden. Toch wel genoten, merci, duistere begrafenis dudes.

Cannibal Corpse hebben de death metal niet uitgevonden maar zijn toch een Instituut binnen het genre en één van de eerste death metal bands die ik begin jaren negentig leerde kennen. En waar het begon met de schokkerende goorheid van hun album- en songtitels, zoals Butchered at Birth of F*cked With a Knife, is het Beavis & Butt-head achtige gegniffel achteraf wel ontstaan in muzikale bewondering. Want onder die shockerend titels gaat geweldige muziek schuil. Geweldige riffs en een martelende sound.

Vanavond kwamen de heren demonstreren dat ze letterlijk nog niets van hun wilde haren verloren hebben. Frontman George Fisher gaf regelmatig een showcase defkundig headbangen. Dixit de man zelfve: "52 years old and still beating the hell out of all of you!".

Deze tour dient vooral ter promotie van het jongste, en geweldige, album Violence Unimagined dat met drie nummers (Condemnation Contagion, Inhuman Harvest en Necrogenic Resurrection) het meest vertegenwoordigd werd. De rest van de setlist werd een aangename reis doorheen hun indrukwekkende discografie. Slechts twee albums, Gallery of Suicide (1998) en Bloodthirst (1999) mochten niet meespelen vanavond.

Meermaals bekroop mij de gedachte: "Hoe goed kan muziek zijn? Zóó goed kan muziek zijn". Cannibal Corpse rules !!!

Cannibal Corpse

Dark Funeral