Concertverslag | Brutus - Ancienne Belgique

Brutus deelt vuistslagen uit die we met veel plezier ontvangen!

Vrijdag 3 februari, de avond waar Brutus de Ancienne Belgique afbrak en ons achterliet met deugddoende vuistslagen in het gezicht!

Maar laten we beginnen bij het begin, want ze kwamen niet alleen deze avond. Twee openers hadden ze mee waarvan Quentin Sauvé (misschien beter gekend als de bassist van Birds In Row) die de spits mocht afbijten. Op zijn eentje kwam hij het podium vullen, bijgestaan door zijn syntheziser en gitaren nam hij ons mee naar dromerige sferen. De interactie met het publiek liet even op zich wachten, maar toch is hij erin geslaagd ons een warme en intieme opwarmer te bezorgen.

Snel erna kwamen de energieke mannen van The Guru Guru.

De zanger had zijn mooiste pyjama aangetrokken om samen een stevig feestje op gang te trekken, en daar slaagden ze volledig in. Stevige riffs vlogen ons rond de oren en stilstaan zat er niet meer in. Om het kort en bondig samen te vatten, hun strakke en energievolle set had ons helemaal klaargestoomd voor Brutus!

Lang hoeven we niet te wachten om een glimp van Stefanie, Peter en Stijn op te vangen want met veel plezier klimmen ze nog steeds graag zelf het podium op voor hun soundcheck, iets dat ons hartje al een beetje sneller doet slaan.

Eens die erop zat, kwam de eerste knaller Liar eraan. Direct een shot in de roos want de energie was te voelen. Het publiek werd wild bij de eerste tonen van Horde II en de pit was geopend om de eerste vuistslagen uit te delen. Nog maar net bekomen van die eerste slagen, en het wondermooie War kwam al aanzetten. Het eerste kippenvelmoment was er en we hingen aan de lippen van Stefanie Mannaerts. Daar deed ze dan nog een schepje bovenop met Victoria, een nummer waardoor we ons eeuwig jong blijven voelen. Maar Brutus is een trio, een trio dat perfect op mekaar is ingespeeld en waar de energie van af spat. Dat was ook helemaal voelbaar bij Justice De Julia II, de kracht van het nummer kwam nog meer tot uiting door hun gigantische schaduwen op de achtergrond, de juiste belichting en de ventilator die op de gepaste momenten wind wist te blazen in de haren van Mannaerts. Meer hebben ze eigenlijk niet nodig om al een klein brandje aan te steken.

Dit brandje laten ze verder lopen met een lading aan nieuwe nummers: Miles Away, Brave en Storm werden al vlot meegezongen.

Het tweede groot kippenvelmoment kwam er bij What Have We Done, een nummer dat hard binnenkomt en je door merg en been raakt. Bekomen zat er niet, want Desert Rain werd ingezet, een beklijvend nummer dat ons doet denken aan Sugar Dragon uit hun album Nest.

De verrassing van de avond kwam er bij het nummer Dust. Uit het niets kwam Stefan De Graef, zanger van Psychonaut zijn oerkreet lossen waardoor er nog meer power aan het nummer werd gegeven, zalig!

De bisronde werd ingezet met de knallers Baby Seal, All Along en Sugar Dragon. Het luidkeels meebrullen bracht de grond aan het daveren!

De nummers, de show, de energie, de liefde van de band en van het publiek hebben deze avond onvergetelijk gemaakt. Na hun try out in Diksmuide enkele maanden geleden, kon je al voelen dat de Unison Life toer eentje ging worden die ons van onze sokken ging blazen en deze avond heeft dit dan ook volledig bevestigd. Een magisch trio, met tonnen energie en liefde voor hun fans, met voetjes die op de grond blijven staan terwijl er wonderen onder gebeuren, straf en bewonderingswaardig! Mijn liefde voor deze band is er al lang, heel lang en toch blijft die steeds groeien, om het met hun eigen woorden te zeggen: Some things never change, en deze liefde zeker niet!

Mijn woorden en gevoelens over deze avond werden prachtig en levendig in beeld gebracht door de sympathieke fotograaf Romain Ballez, dus Romain, bij deze nogmaals bedankt om mijn woorden veel mooier te laten uitkomen met je fantastische foto's!

Vrijdag 3 februari, Ancienne Belgique Brussel | Foto's: Romain Ballez, tekst: Caroline De Lobel