Concertverslag | Bring Me The Horizon + A Day To Remember + Static Dress - Lotto Arena

Bring Me The Horizon heeft de laatste jaren nogal een parcours afgelegd. Tijdens hun beginjaren ging de Britse groep voor rasechte metalcore. Met de release van hun album Sempiternal in 2013 zochten ze zachtere oorden op en sindsdien ging Bring Me The Horizon zelf de pop tour op. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de band intussen een zaal als de Lotto Arena kan uitverkopen. Ook wij van Brothers In Raw trokken richting Antwerpen om Bring Me The Horizon samen met A Day To Remember en Static Dress te zien.

Static Dress

De avond werd op gang getrokken door Static Dress, die al een vrij volle zaal voor zich kreeg. Hoewel het nog een vrije jonge groep is, wisten ze duidelijk al waar ze mee bezig zijn. Het publiek kregen ze ook vlotjes mee en een moshpit liet ook lang op zich wachten. Static Dress en het publiek bleken een goede match te zijn de 40 minuten lang durende set werd dan ook goed ontangen. De zaal werd duidelijk opgewarmd en was volledig klaar voor de volgende act van de avond. En dat was niemand minder dan A Day To Remember, let's go!

1. disposable care

2. sober exit(s)

3. Courtney, Just Relax

4. Di-sinTer

5. attempt 8

6. safeword

7. Push Rope

8. sweet.

9. clean.

A Day To Remember

Helaas moest Poor Stacy de line up last minute verlaten, dus na Static Dress was het de beurt aan A Day To Remember. Net zoals Bring Me The Horizon is het een band die best al wat jaartjes meegaat. Zelf zag ik ze slechts één keer als headliner van een concert, en enkele keren op een festival. Mijn verwachtingen waren dan ook erg hoog want ik herinner me hun show in de Ancienne Belgique enkele jaren geleden nog als een verdomd goede show.

Met de bekende intro van The Downfall of Us All startte A Day To Remember hun set. Hoewel de set vrij goed begon, merkte ik toch dat het publiek niet de grootste fan was van deze band. En ook de band leek minder 'oprecht' en energiek dan ik me ze herinnerde. Met een mix van oude (2nd Sucks, Have Faith In Me, I'm Made of Wax, Larry, What Are You Made Of, ...) en nieuwere (Degenerates, Rescue Me, Bloodsucker, ...) leek de groep de aandacht van het publiek niet vast te kunnen houden. Met enkele goedmakertjes zoals massa's rook, strandballen in het publiek en wat voelde als gemaakt enthousiasme, probeerde ADTR de avond nog te redden. Maar helaas, ik herinner me deze band een stuk beter. Geen idee waar het fout is gegaan. Geliefde afsluiters If It Means a Lot to You en All Signs Point to Lauderdale brachten nog wat sfeer op het einde, maar de set was reeds getekend. Volgende keer beter.

1. The Downfall of Us All

2. All I Want

3. Paranoia

4. Degenerates

5. 2nd Sucks

6. Right Back at It Again

7. Mr. Highway's Thinking About the End

8. Rescue Me

9. Have Faith in Me

10. Bloodsucker

11. I'm Made of Wax, Larry, What Are You Made Of?

12. Miracle

13. Resentment

14. If It Means a Lot to You

15. All Signs Point to Lauderdale

Bring Me The Horizon

Om kwart voor 22u is het dan eindelijk aan dé groep waar we allemaal naar uitkeken: Bring Me The Horizon. De show begon met een soort vrouwelijke AI die het publiek toesprak. Ze 'scande' het publiek, gaf vlotjes enkele instructies en wilde eigenlijk vooral overbrengen dat het een stevige avond met moshpits moest worden. Het toespreken van het publiek op deze manier bleef dan ook een constante van zowel de AI als de groep doorheen de show. Can You Feel My Heart hakte er meteen in en zowel de groep als het publiek had er duidelijk énorm veel zin in.

De setlist ging vlotjes verder met nieuwere songs zoals Happy Song, Teardrops, MANTRA, sTraNgeRs enzovoort. Gelukkig was er hier en daar ook plaats voor wat songs van hun album Sempiternal, dat dit jaar zijn 10jarig bestaan viert. Songs ouder dan dit album haalden de setlist helaas niet, maar dat leek het publiek niet de deren. Liedjes zoals Parasite Eve en Kingslayer werden zeer gesmaakt en de moshpits, circlepits en ambience waren talrijk aanwezig.

Aan het einde van de set ging het er iets rustiger aan toe met het akoestische Follow You, gevolgd door een van hun bekendere songs Drown. Voor de encore werden er nog drie extra liedjes gebracht. Obey, een samenwerking met YUNGBLUD (die ook te zien was op het scherm), Sleepwalking en Throne, dé song waarmee de groep doorbrak bij het grote publiek. Safe to say dat Bring Me The Horizon niet meer de band van vroeger is. Ze kunnen duidelijk grotere zalen zoals de Lotto Arena gemakkelijk vullen én entertainen. Zanger Oli Sykes mag dan niet 100% zijn (ik had het gevoel dat het publiek vaak moest inpikken zodat hij niet moest zingen én dat zijn gezang niet altijd even zuiver was), de groep staat er wel. En let's face it: het is een echt plezier om ze aan het werk te zien!

1. Can You Feel My Heart

2. Happy Song

3. Teardrops