Concertverslag | Blind Channel, Kavka Oudaan

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de trein nam. Mooi op tijd toegekomen, alles leek vlot te gaan. Tot daar opeens weer de rode +5 op het bord verscheen. En toen +8. En dan +10. Enfin, na een vertraging van 20 minuten kon ik toch plaatsnemen op de trein richting Antwerpen Centraal. Of wacht nee, aankondiging. 'Door de vertraging wordt de trein beperkt tot Antwerpen Berchem'. Ohja, dat kon er nog wel bij zeker. De conducteur was duidelijk ook verveeld met de vertraging, die blijkbaar werd veroorzaakt door 'mensen die zich beter voelden en op het spoor moesten lopen´. Wat ontbreekt nog? Inderdaad, schreeuwende, springende, klimmende kinderen! Ja hoor, ook deze waren aanwezig. En lucky me, op de zetels langs mij! En als je dacht dat dat alles was... op een tiental minuten van Berchem kwam er nog eens de aankondiging dat er een probleem was bij een overweg waardoor we nog eens 10 a 15 minuten vertraging erbij mochten rekenen. Om het met de woorden van de conducteur te zeggen: ja, ik zat op een miserietrein.

Jawel, ik herinner me opeens waarom ik niet meer zo vaak de trein neem. Anyway, met de nodige vertraging kwam ik dan toch aan op het concert van Blind Channel en Lost Society en kon ik van die laatste toch nog een klein stukje meepikken.

De spits werd afgebeten door Lost Society. Zelf kende ik de groep nog niet maar blijkbaar komen ze net zoals Blind Channel uit Finland. Met een mooie 31.000 volgers op Instagram is het blijkbaar toch geen onbekende groep. Dat werd me ook al vrij snel duidelijk toen ik tegen het einde van de set binnenwandelde in de Kavka. Eens ik me wat naar voor had gewurmd, kwam ik terecht in een energieke boel, dat is zeker. Hoewel niet alle liedjes even gekend waren bij het publiek, spatte de energie er voortdurend af. Lost Society wist duidelijk hoe je een volle zaal moest entertainen, en toegegeven: hun muziek was ook best goed! Na veel uitingen van dankbaarheid verliet de groep het podium na een kleine drie kwartier.

Zoals gepland was het om 21u15 dan zover: Blind Channel was aan de beurt. Na hun verdienstelijke 6e plaats op het Eurosong vorig jaar, moesten ze het nu doen met een kleiner podium. Met z'n 6'en konden de Finse mannen net op het podium van de Kavka, maar dat hield hen niet tegen om die 10.000 stappen per dag te halen. Ik zag Blind Channel afgelopen april nog in het voorprogramma van Electric Callboy dus dacht dat ik wist waar ik me ongeveer aan moest verwachten.

Blijkt dat de energie nu toch een stukje hoger lag. Alle Belgische fans van Blind Channel hadden zich duidelijk verzameld voor de uitverkochte show en waren klaar om het beste van zichzelf te geven. Dat mocht ook wel, het was namelijk de allereerste Europese headline tour ooit van de groep!

Aftrappen deden ze met We Are No Saints, dat meteen goed werd ontvangen. Ook de rest van de setlist bestond voor een groot deel uit liedjes van hun recentelijk uitgekomen album Lifestyles of the Sick & Dangerous. Van het 11 liedjes tellende album werden maar liefst 10 liedjes live gebracht. De naam 'Sick & Dangerous Tour' was dus zeker op zijn plaats.

Zoals de band zelf aangaf, begon het échte feestje pas naar het einde van de avond toe. Met een cover van Limp Bizkit's Rollin' (Air Raid Vehicle) was het eindelijk tijd voor de meer gekende liedjes. Bad Idea en Balboa werden zoals verwacht goed ontvangen. Maar ook Anastacia's cover van Left Outside Alone kon op veel bijval rekenen. Dat hoeft niet te verbazen, want het mag gezegd worden: de cover die Blind Channel van het nummer uitbracht is gewoonweg goed. Na Thank You For The Pain verliet de band het podium om na luid geroep van 'We want more' nog even terug te komen om hun grootste hit te spelen. Dark Side blijft een leuk nummer en een top afsluiter van een fijne avond.

maandag 19 september 2022, Kavka Antwerpen | Tekst en foto's: Maui Vindevogel