Concertverslag | Beartooth + Motionless In White + Stray From The Path - Ancienne Belgique

Een avondje last minute afzakken naar Brussel om een geweldige line-up aan het werk te zien? Je moet het mij geen twee keer vragen. Afgelopen dinsdag speelde Beartooth, samen met Motionless In White en Stray From The Path, voor een uitverkochte Ancienne Belgique. Het werd een heerlijke avond waarbij zowel entertainer als bezoeker het maximale uit de kast haalde.

Stray From The Path

Met spijt in het hart heb ik het eerste voorprogramma, namelijk Stray From The path, moeten missen. Van enkele enthousiastelingen die wel op tijd in Brussel geraakten, hoorde ik dat de set zeker wel de moeite was. Niet enkel de band, maar ook het publiek vlogen er meteen dubbel en dik in. Met een korte maar krachtige set, die begon met Needful Things en eindigde met hun hitsong First World Problem Child, kon deze eerst band dus zeker de avond goed inzitten.

1. Needful Things

2. May You Live Forever

3. Goodnight Alt-Right

4. III

5. Fortune Teller

6. Guillotine

7. First World Problem Child

Romain Ballez (Musiczine)

Motionless In White

Om iets voor 20u was het tijd voor de tweede act van de avond: Motionless In White. Ik kwam 10 minuutjes voor de aanvang van hun set aan in de Ancienne Belgique en wow, wat ben ik blij dat ik deze band heb kunnen meepikken! De Amerikaanse metalcore band hakte er meteen stevig in met Thoughts & Prayers. Ze gingen vlotjes over in Cyberhex om dan bij Slaughterhouse samen met Caleb Shomo (zanger van Beartooth) het kot volledig af te breken. Het geschreeuw van Shomo stond misschien niet helemaal op punt, maar het publiek leek er zich niks van aan te trekken.

Als je niet beter wist, zou je gedacht hebben dat Motionless In White de hoofdact van de avond was. De sfeer zat énorm goed en het publiek genoot met volle teugen van de band rond frontzanger Chris Cerulli. Daarna sloot Break the Cycle het eerste deel van de set zowat af.

Met Masterpiece werd een rustiger deel aangekondigd, maar ook dit kon het publiek zeker smaken. Werewolf hield het enthousiasme hoog en werd gevolgd door hun grote hit Another Life. Aan het einde van de set werd gekozen voor een cover: Somebody Told Me van The Killers was de uitverkorene en het publiek ging helemaal los. Een leuke toevoeging, dat is zeker. Afsluiter Eternally Yours mocht nog eens duidelijk maken dat Motionless In White geen eendagsvlieg is.

1. Thoughts & Prayers

2. Cyberhex

3. Slaughterhouse

4. Break the Cycle

5. Masterpiece

6. Werewolf

7. Another Life

8. Soft

9. Somebody Told Me

10. Eternally Yours

Romain Ballez (Musiczine)

Beartooth

Omstreeks 21u was het dan tijd voor Beartooth. De Amerikaanse band rond Caleb Shomo heeft intussen reeds 4 albums uitgebracht. Stuk voor stuk pareltjes waarmee ze hun fanbase doorheen de jaren konden uitbreiden. Om de spanning er een beetje in te houden, werd het decor nog even verborgen gehouden door middel van een wit doek dat voor het podium werd bevestigd. Bij de eerste noten van Below betrad Beartooth het podium. En toen ging het even mis. Het doek had volledig moeten vallen maar in het midden bleef iets haperen dus bleef Shomo nog even 'verstopt'. Hoewel het duidelijk een foutje was, kon het de pret niet bederven en gaf het wat extra mysterie, so all good.

Ook na Below werden er nog enkele liedjes gespeeld van hun meest recente album, dat dezelfde titel draagt trouwens. De rest van de set werd een mix van vooral liedjes van hun eerste album, Disgusting, en hun release Disease uit 2018. Aggresive viel een beetje uit de boot maar Hated haalde de setlist toch. Tot grote vreugde van het publiek. Dat enthousiasme van het publiek bleef trouwens gedurende de hele set aanhouden. Aan moshpits, circle pits en crowdsurfers was alleszins geen gebrek.

Hét hoogtepunt van de avond was zonder twijfel In Between, waarmee de set werd afgesloten. De absolute fan favoriet en dat was duidelijk. De uitverkochte zaal ging nog eens helemaal los, waarna Beartooth eventjes het podium verliet. Niet voor lang, want de fans hadden duidelijk nog wat energie over. Onder luidkeels geroep en applaus keerde de groep nog even terug om een korte encore te spelen. The Past is Dead weerklonk door de Ancienne Belgique en iedereen gaf nog eens het allerbeste van zichzelf.

Romain Ballez (Musiczine)

Afsluiter van de avond was The Last Riff, een puur instrumentele song waarmee de band de laatste tijd hun shows afsluit. Het was de derde keer dat ik ze zag afsluiten met deze song en hoewel ik er zelf geen fan van ben, was het toch het beste einde van de drie shows die ik al had gezien. Er brak spontaan een circle pit uit en Shomo bewoog zich ook even doorheen de zaal met zijn gitaar. Bij de sound booth klom hij even naar boven om nog even achteraan de zaal voor entertainment te zorgen.

Het werd een heerlijke avond waarbij het publiek van begin tot einde met volle energie en overtuiging het beste van zichzelf gaf. Dat is alvast uitkijken naar de volgende keer!

1. Below

2. Devastation