Concertverslag | Bad Omens - Ancienne Belgique

Bad Omens is razend populair, zoveel is duidelijk. Na hun volledig uitverkochte Amerikaanse én Europese tours vorig jaar, touren ze dit jaar opnieuw. Een jaar geleden zetten ze de Trix nog in vuur en vlam en deze keer mochten ze in de Ancienne Belgique voor een nog groter publiek optreden. Ook de AB verkochtten ze zonder moeite uit. Dat dit best wel straf is, is nog het minste wat je kan zeggen. Zeker als je weet dat de groep nog steeds op tour is met hun album The Death Op Peace Of Mind, dat inmiddels bijna zijn tweede verjaardag viert. Hun success is natuurlijk voor een stuk te danken aan hun song Just Pretend die viraal ging op TikTok. Maar rest assured: het is hun talent die ervoor zorgt dat fans blijven. En dat bewezen ze afgelopen maandag nog maar eens in de Ancienne Belgique.

Als voorprogramma namen de jongens de Amerikaanse zangeres en YouTuber Poppy mee. Onlangs bracht ze samen met Bad Omens de song V.A.N. uit dus voor wie Poppy nog niet kende wist al een beetje waaraan hij/zij zich kon verwachten. Ik was zo iemand in het publiek voor wie het optreden van de zangeres een volledige verrassing was. Ze kwam op en zag eruit als een onschuldig pop meisje. Nou, tot ze begon te zingen. Er zit zeker power in deze meid en ze experimenteert duidelijk graag met verschillende sounds.

Naast verschillende sounds te combineren, gaande van pop tot rock en electronische beats, ging ze ook all-out met haar lichtshow. Eentje die, zeker in het begin, niet was weggelegd voor mensen met die gevoelig zijn aan epilepsie. Voor mij was deze set niet weggelegd, maar ze bleek toch wat fans in het publiek te hebben. Na elke song kreeg ze een enthousiast applaus. Liedje na liedje werd vlot gebracht zonder het publiek echt toe te spreken. Ik mistte het eigenlijk ook niet want ik kreeg wat futuristische robot-vibes van de hele show. Haar stem had ook voortdurend effecten dus ik weet niet hoe ze zou puur zou klinken en of ze dan wel goed klinkt. Either way, well-done, maar ik zal er niet snel naar luisteren of opnieuw naar gaan kijken.

Tijd voor het hoogtepunt van de avond: Bad Omens! Met bivakmutsen kwam de groep het podium op. Een beetje extra, maar ze moeten natuurlijk een show opvoeren hé. Ze hakten er wel meteen in met ARTIFICIAL SUICIDE en Like A Villain. Het publiek deed maar wat graag mee en onthaalde de groep met heel veel energie. Ze grepen al vroeg in de set terug naar hun oude muziek met Glass Houses. Je hoort natuurlijk niemand klagen en het energie-gehalte ging nog een beetje naar boven.

De rest van de setlist bestond voornamelijk uit liedjes van hun meest recente album. Maar liefst 12 van de 15 songs van The Death Of Peace Of Mind werden gespeeld! Het is duidelijk dat dit een doorbraak album voor de groep is. Hoewel het enthousiasme doorheen de volledige show te voelen is in de AB, vergeet ik toch altijd een beetje dat Bad Omens nu toch wel rustigere muziek brengt waardoor ook de fans iets rustiger zijn geworden. Natuurlijk krijgen we de nodige mosh- en circlepits maar die bleven ook vrij gezellig naar mijn mening. Gelukkig blijft frontman Noah Sebastien hier en daar verrassen met zijn grunts. Ik slaag er telkens in te vergeten hoe goed deze man dit kan; een waar genot.

Wat ook zeker een applausje verdiende, was het opzet van het podium. We werden getrakteerd op een leuke lichtshow maar het waren vooral de visuals die met de troffee gingen lopen. Twee gigantische schermen zorgden doorheen de hele show voor de nodige visuals die de show alleen maar versterkten.

Tussendoor komt Poppy ook nog even tevoorschijn om samen met Bad Omens hun song V.A.N. te spelen. Een nieuwe song die duidelijk aanslaat bij het publiek. Daarna gooien ze er nog een oudere song, Broken Youth, tussen waarna ze even van het podium verdwijnen terwijl een soort remix van Miracle werd afgespeeld. Een beetje een misser als je het mij vraagt en ik begrijp ook niet goed waarom dit er precies inzat. Ik denk dat de meesten liever de song live hadden gehoord in plaats van het horen afspelen via een bandje. Het verstoorde ook even de balans en het enthousiasme was ver te zoeken. Daarna werd getracht nog even het beste van zichzelf te geven met het hoogtepunt Just Pretend waarbij de volledig zaal weer wakker schoot.

De encore startte met Concrete Jungle maar maakte pas echt inpak met afsluiter Dethrone. Een laatste keer werd alles uit de kast gegooid, zowel door het publiek als door de band. Het werd een fijne avond waarbij Bad Omens nog eens toonde wat ze in huis hebben. Of ze nog een derde keer terugkeren met hetzelfde album, hoop ik wel niet want ik ben klaar voor iets nieuws!

Note: opnieuw werden geen fotografen toegestaan waardoor wij helaas geen foto's hebben van het concert

Maandag 5 februari 2024 (Ancienne Belgique, Brussel) | Tekst: Maui Vindevogel