Concertverslag | Bad Omens - 013

Het is zondag 4 februari als er in Tilburg een hele lange rij te zien is in de buurt van de 013, zelfs ruim na opening van de deuren van de Main. De populariteit van de Amerikaanse metalcore band Bad Omens is op het moment dan ook enorm en de show is al een tijdje strak uitverkocht, net als alle overige data van deze Concrete Forever EU tour. Stond de band hiervoor nog in een zaal als Dynamo, blijkt na deze show zelfs de Main van 013 te klein voor Bad Omens en is de zaal afgeladen met fans die zo dicht mogelijk op elkaar staan om zo dicht mogelijk bij de band te komen.

Terwijl voorprogramma Poppy in een al zeer goed gevulde zaal van start gaat, staat er in de hal nog een dikke rij bij de merch van fans die nog bijvoorbeeld een t-shirt van de band willen scoren. De Amerikaanse zangeres bracht eind vorig jaar het industrial pop album Zig uit en de sound van Poppy lijkt in Tilburg bij een deel van het publiek die vooral vooraan staat aan te slaan. Het andere deel van het publiek wacht vooral op het hoofdprogramma. Interactie is er vrijwel niet. Persoonlijk is Poppy niet mijn ding, maar ze zet als support van Bad Omens een ok set neer, die wel statisch oogt, maar met vooral een sterke band die achter haar staat.

Zodra de eerste tonen van ARTIFICIAL SUICIDE van Bad Omens door de zaal klinken, barst het in 013 pas echt los. De band komt met bivakmutsen het podium op en opent de set hard, in de zaal wordt er vanaf het begin keihard meegebruld. Zanger Noah Sebastian is goed bij stem, weet het publiek vanaf het begin op te zwepen en er, renend over het podium, contact mee te maken. Dat hij de tijd neemt om ook naar de voorste rijen te kijken blijkt als hij tijdens Limitless iemand aanwijst; 'I like your outfit', klinkt het vanaf het podium.

De show van Bad Omens komt vooral heel strak en gelikt over. Van de toffe lichtshow, de visuals op de achtergrond, de rookblazers, tot aan de meezingers en strakke sound die door de band geleverd worden. Met Bad Decisions wordt er een klein beetje gas teruggenomen en valt de spotlight nog meer op de heldere stem van Noah, aangevuld door de nodige effecten. Tijdens Nowhere To Go wordt er door Noah gevraagd om een wall of death en daar wordt dan ook gehoor aan gegeven.

Bad Omens en Poppy brachten onlangs samen nog een video uit voor het nummer V.A.N. Tijdens dit nummer komt Poppy dan ook weer het podium op, waarbij Noah het vocaal gezien iets rustiger aan kan doen. De show staat vooral in het teken van het meest recente album THE DEATH OF PEACE OF MIND, waarvan maar liefst 11 van de 17 gespeelde nummers vanaf komen, aangevuld met oudere tracks als Glass Houses, Never Know en Broken Youth. Tijdens de grootste hit van de band tot nu toe, Just Pretend, wordt er flink mee gesprongen, gecrowdsurfed en vooral keihard meegezongen.

De band gaat hierna het podium af en hoewel de terugkeer voor de toegift iets te lang op zich laat wachten, wordt het de band meteen weer vergeven zodra ze CONCRETE JUNGLE inzetten en vooral hard weten af te sluiten met de banger Dethrone. Hele sterke en goed in elkaar zittende set dus van Bad Omens, die tijdens deze tour vooral laten zien klaar te zijn voor de grootste zalen!

Zondag 4 februari (013, Tilburg) | Tekst: Jessica Santiago Lopez