Concertverslag | Aviana + supports, De Helling

Aviana heeft een bewogen paar jaar achter de rug. Nadat drie oprichters de band in 2020 verlaten, blijft alleen de, toen nieuwe, zanger Joel over. Joel besluit de band voort te zetten en doet dat, samen met de drie gemaskerde nieuwe leden Death, Fear en Dark, niet onverdienstelijk. Vorig jaar kwam het nieuwe album en de eerste met de nieuwe formatie, getiteld Corporation, uit en daar hoort natuurlijk een tour bij. Een tour die op 23 april neerstrijkt in het Utrechtse De Helling. Met maar liefst drie supporting acts belooft het een goed gevulde zondagavond te worden.

Het Italiaans/Oosterijkse metalcore gezelschap Dead Like Juliet mag de avond openen. Dead Like Juliet gaat al mee sinds 2011 en heeft sindsdien al meerdere malen in Nederland gespeeld. Hoewel ze vandaag als eerste op het podium staan en de zaal nog niet vol is zijn er toch behoorlijk wat mensen vroeg op komen dagen om de band aan het werk te zien. Hoewel ik zelf nog niet bekend was met Dead Like Juliet, kan ik het na het zien van het optreden wel begrijpen. Ondanks een storende microfoon weet de band goed te klinken. De overtuigende set wordt redelijk strak gespeeld terwijl het op het podium een gezellige chaos is waarbij bandleden goedlachs soms tegen elkaar opbotsen en hier vanavond duidelijk met veel plezier staan. Het publiek pakt dit goed op en wanneer de zaal tegen het einde van de set toch goed gevuld is, doet zo’n beetje iedereen gezellig mee.

Het Australische Earth Caller is al net zo populair bij het aanwezige publiek. Helaas komt de muziek van de band niet helemaal goed uit de verf. De clean vocals van zanger Josh Collard zijn niet om over naar huis te schrijven en de mix is ook niet de beste die we vanavond horen. Earth Caller gaat er wel voor de volle 100% voor en weet met hun enthousiasme de hele zaal voor zich te winnen. Een leuke afwisseling van de rest van de bands komt in de vorm van recente aanwinst Misstiq. Daar waar de rest van de bands vanavond voor een deel afhankelijk zijn van voorgeprogrammeerde backing tracks met geluidseffecten en backing tunes, verzorgt de toetseniste die bij Earth Caller voor het grootste deel live.

InVisions zijn inmiddels lang geen onbekende naam meer in Nederland. Na twee edities Submit Fest, waarvan één keer als headliner in 2022, zien we de band regelmatig terug in onze Nederlandse zalen. Vorig jaar stonden ze samen met Spiritbox in TivoliVredenburg, iets wat ze juni dit jaar in Patronaat nog eens over doen. Niet gek dus dat deze Britten vandaag zo hoog op de bill staan. Wanneer de show van start gaat mogen we nogmaals horen hoe goed de band live klinkt. Met bruut geweld wordt de metalcore met deathcore elementen de zaal ingeslingerd en het publiek ontvangt het met open armen. InVisions lijkt elke keer sterker terug te keren naar de Nederlandse podia wat vooral te merken is aan het stemgebruik van zanger Ben Ville, dat vanavond beter is dan voorheen. Het lijkt een kwestie van tijd voor deze heren hun eigen headline shows hier komen spelen gezien ook het enthousiasme en de meezingers in het publiek.

Als Aviana het podium op komt is het toch wel duidelijk dat zij de headliner zijn vanavond. Hoewel de show niet uitverkocht is, is de zaal toch redelijk vol en zo’n beetje iedereen gaat los wanneer de set afgetrapt wordt. De geluidsman, die later nog een shoutout van zanger Joel Holmqvist krijgt doet zijn werk goed, want de mix is echt heel goed. Van het (relatief) recente drama rond de band is niks te merken. Het viertal onder leiding van Joel staat als een huis op het podium. Hoewel de overige bandleden gemaskerd en van top tot teen bedekt zijn weten ze toch een conectie met het publiek te maken door regelmatig de front row op te zoeken. Met een niet lullen maar poetsen mentaliteit raast de band door een sterke set die enkel een keer onderbroken moet worden wanneer zanger Joel vraagt om één of andere agressieve eikel de zaal uit te sturen. ‘No fighting in the pit! Someone kick that guy out!’ Omdat het niet de eerste keer vanavond is dat deze figuur agressief loopt te doen tegen andere concertbezoekers wordt hij onder luid applaus uit de zaal verwijderd.

De band pakt hierna de set weer even sterk op. Uiteraard ligt de nadruk vanavond op het vorig jaar uitgekomen album Corporation, wat tevens ook het eerste album is zonder de overige voormalig bandleden van Aviana. De tracks van het nieuwe album vertalen zich prima naar het podium. Toch komen er ook wat oudere tracks voorbij voor de fans die de band al langer volgen.

Aviana brengt met hun huidige tour een indrukwekkende line-up aan bands mee die op zich al genoeg entertainment zouden zijn en weten dit alles toch nog te toppen. Niet gek voor een, anders druilerige, zondagavond!

Zondag 23 april 2023 (De Helling, Utrecht) | Tekst: Jeroen Verel Foto's: Jessica Santiago Lopez