top of page

Albums | Zephaniah Ohora, Listening To The Music


Mijn eerste concert ooit was Willie Nelson in het Civic Center van El Paso (Texas)....back in 1980! Mijn ouders hadden er toen al enkele groten uit die tijd op zitten, m.n. Mac Davis en Marty Robbins. Neen, het was geen eigen keuze, maar als 13-jarige wilde ik maar al te graag eens een concert bijwonen en de traditionele country & western uit de jaren '70 hoorde ik nu eenmaal dagelijks. Yep, vader Van de Mergel was fan en dus lag het bij ons thuis én in de auto vol cassettes met zowat iedereen die meetelde uit de periode '60-'80.


Een lange aanloop om te duiden dat dit hier zo vergruisde genre - toegegeven, het is al iets beter - mij helemaal niet zo eigenaardig in de oren klinkt en ik door de jaren heen altijd wel ergens c&w ben blijven beluisteren. Op die manier kom je dan ook bij iemand als Zephaniah Ohora terecht, die helemaal de sfeer van legendes als Merle Haggard, Willie Nelson en Waylon Jennings ademt. Neen, niet het 'outlaw' gehalte, want dat hoeft niet meer, wel de verhalende nummers, de aangename warme stem (OK, uitzondering Willie Nelson), het rijkelijk gebruik van de pedal steel, diverse gitaren en fiddels, het constante gezapige tempo op hier en daar een uitzondering na. De authentieke aanpak voor 'klassieke' country & western muziek dus.


Breekt de New Yorker hiermee potten? Verre van, gezien je hem zo nu en dan bijna van plagiaat zou kunnen beschuldigen. Wel brengt hij alles met het uiterste respect en is het een streling voor het oor om het genre terug op spoor te horen, al kan zijn tweede album geen 12 nummers lang boeien.

Releasedatum: 28 augustus 2020



luister




















Lees

Written and recorded in his adopted hometown of Brooklyn, NY, OHora’s outstanding new album, ‘Listening To The Music,’ is proof of that. Produced by Neal Casal, the collection fuses timeless twang with modern sensibilities, tipping its cap to the likes of Merle Haggard and Gram Parsons as it explores a distinctly urban, 21st century landscape through a classic country lens. OHora is a master craftsman backed by a virtuosic band here, and his songs absolutely crackle with electricity, moving beyond throwback revivalism to break fresh artistic ground with dazzling fretwork and dizzying pedal steel. The result is a record all about the power of music to bind us to our past and reinvent our future, a lush, intoxicating celebration of melody and memory that bridges the considerable miles between Bakersfield and Brooklyn.



bottom of page