• John Van de Mergel

Albums | Michael Shaw, He Rode On


Het wordt niet meer c&w dan dit. En dan bedoel ik van het soort dat je voornamelijk in honky tonk bars doorheen zo'n dertien staten van de V.S. kan horen, meer specifiek in Alabama, Alaska, Arkansas, Idaho, New Hampshire, Nebraska, Ohio, Pennsylvania,Utah, Virginia en West Virginia, en Wisconsin waar deze muziek het meest populaire genre is. Nope, dat is het niet in Colorado (indie), Kansas (metal), Kentucky (classic rock), Montana (alternative) noch Texas (latin), al zou je dit wel verwachten.


Maar goed, wat maakt deze man dan zo speciaal? Uniek of origineel is hij nl. niet. Doorheen zijn songs hoor je de geschiedenis van wat je als outlaw country zou kunnen omschrijven, met founding fathers als Waylon Jennings en Willie Nelson. Anderzijds hoor je ook invloeden uit rockabilly, iets waar o.a. Dwight Yoakam binnen country een soort patent op had. Doorheen de tien songs hoor je afwisselend het gebruik van de zo gekende instrumenten binnen het genre, m.n. de fiddles, piano en lap steel gitaar. De teksten gaan over hard talking dudes, sons of bitches, whiskey, cowboy hats & boots, fast women & thoroughbreads ... en dat is dan nog maar het eerste nummer. Daarnaast laat Shaw ook graag de elektrische gitaar janken, iets wat héél erg typisch was voor outlaw country en het establishment in Nashville tegen de borst stootte, naast die lyrics natuurlijk die verre van braaf waren.


"I got back on the bottle and every whore in town."

Neen, de grote sterkte van Shaw is dat hij het gevoel en de warmte van albums uit de jaren zestig en zeventig weet te capteren door alle muzikanten samen in dezelfde ruimte te plaatsen en He Rode On geheel live op te nemen. Hierdoor spatten de nummers echt wel uit je speakers, van uptempo honky tonk stomper Cowboy Boots and a Little Country Dress (incl. een stukske jodelen) en flatout rock&roll in Stick A Fork in It ('I get more love from a freezer') over de midtempo opener Bad Honky Tonker tot een kampvuurballad als Huckleberry Wine. Het afsluitende titelnummer wijkt door zijn ingetogenheid en somberheid wat af van de rest, maar is dan ook een prachtig slotstuk van een grotendeels uiterst plezante plaat met enkel oprechte, authentieke nummers. Releasedatum: 4 juni 2022


website


luister




















lees


Nashville, TN - June 3, 2022 - In these days of forced—or at least, questionable—authenticity in the resurgence of “outlaw” country music, it doesn’t take too keen an eye to spot the real deal; Michael Shaw is it. Without knowing it at the time, working as a horseman and wilderness ranger in Western Montana for more than a decade, patrolling the wildest reaches of Glacier National Park with his two horses, Pancho and Snuff, shaped Shaw’s debut album He Rode On in a way which only that unpredictable landscape, and the isolation that along with it, can. From seven winters as the lone caretaker of a remote horse ranch on the Blackfoot River to a wild weekend at Elko, Nevada’s “National Cowboy Poet Gathering,” every stitch of Shaw’s He Rode On rings true to his life—from living off the land to falling for a bronc riding cowgirl to cheating death. On June 3, Shaw released He Rode On, finally sharing his truths and tales with eager listeners worldwide.