Album bespreking: Black Mirrors, Look Into The Black Mirror

‘’Muscles from – the South of - Brussels’

Ergens begin 2017 maakte ik voor het eerst kennis met Black Mirrors. Funky Queen passeerde via social media en ik was helemaal weg van deze song. Toen later datzelfde jaar de gelijknamige EP verscheen, bleef ik toch wat om mijn honger zitten. Die honger is nu gestild…en hoe! Look Into The Black Mirror is het Belgische antwoord op QOTSA/Royal Blood/The White Stripes…in een down and dirty stoner-/garagerock kleedje, met hier en daar een psychedelische of bluesy noot. De PR-machine draait vanzelfsprekend vooral rond frontvrouw Marcella Di Troia, een ‘madam’ met een stevig stel kloten…in die zin dat ze over een krachtige strot beschikt en er ook live staat. Laat ons echter de rest van de band niet vergeten, want de heren Pierre Lateur (gitaar), Gino Caponi (bass) en Edouard Cabuy (drums) dragen méér dan hun steentje bij aan de gehele sound van de band.

Het debuut van de Brusselaars trapt af met een vette stoner klepper met een wervelend einde, gevolgd door het swingende door bas/drums gedreven Funky Queen. Een dubbele portie power om U tegen te zeggen.  Lay My Burden Down en Günther Kimmich (who?) zijn vuile garagerockers die live gespeeld gegarandeerd het kot in de fik steken. Cold Midnight Drum en Mind Shape borduren daar – in iets mindere mate – op verder. Van een heel andere orde zijn Inner Reality en Moonstone. De eerste zet een psychedelisch sfeertje neer rond groovende drums en bas en fuzzy gitaren. Di Troia zingt ingetogen en bezwerend…we wanen ons een dikke 5 minuten ergens in de woestijn tussen Native American stammen. Tijdens het donkere, deinende Moonstone krijgen we nog meer gevoel in de stem van Marcella Di Troia, die het doorheen de hele song zacht houdt. Slidewerk opent het voorlaatste nummer, een knipoog aan een bluesy Led Zeppelin. Bij Burning Warriors denken we aan het leed dat de Native Americans werd/wordt aangedaan. Di Troia croont, kreunt en schreeuwt zich de ziel uit haar lijf op deze pompende stoner track, met een fuzzy gitaarsolo, een Hendrix-aandoend intermezzo inclusief Pow Wow gezangen en een intense climax. Loop echter nog niet weg of je mist het mooie, gevoelige slot. Van passie gesproken!

Dat hun releaseshow op 27 september in de AB Club meteen was uitverkocht, begrijpen we na het beluisteren van dit mooie debuut.

Maar who the fuck is Günther Kimmich nu?

Toppers: Funky Queen, Inner Reality, Moonstone, Burning Warriors

Score: 77/100

Info Releasedatum: 31 augustus 2018 Label: Napalm Records Singles: Günther Kimmich Moonstone Uitgaven: LP, CD, Digital website Tracklist: Shoes For Booze Funky Queen Lay My Burden Down Inner Reality Moonstone Günther Kimmich Cold Midnight Drum Mind Shape Till The Land Wind Blows Burning Warriors