1/1
Please reload

Concertverslag | Beth Hart, AFAS Live

December 2, 2019

Twee avonden na elkaar AFAS Live in Amsterdam uitverkopen, dat deed deze dame zonder moeite.

Vrijdags stond ze hier solo in een mooie intieme setting en deze zaterdag was ze er met haar band om een groter effect over te brengen naar het publiek.

Beth Hart begon haar carrière toen ze begin jaren '90 een talentenshow won. In 1993 bracht ze in eigen beheer haar eerste album uit, dat verder vrij onbekend is gebleven. Haar echte doorbraak kwam met opvolger Screamin' For My Supper en de single L.A. Song. Hier in Nederland duurde het nog tot nummer 3, Leave The Light On, voor het publiek echt wakker werd. De jaren erna heeft ze, naast intensief optreden in kleine tot middelgrote zalen, vooral de grotere festivals aangedaan zoals Pinkpop, Bospop en Zwarte Cross Festival.

Het voorprogramma werd verzorgd door een band van eigen bodem, Blackbird is het alter ego van singer-songwriter Merel Koman. Ze heeft haar eigen nummers geschreven en word begeleid door een strakke band. Duidelijk beïnvloed door o.a. Crosby, Stills & Nash en John Mayer hebben de nummers een mooi country randje. Volgens de zangeres was dit het grootste publiek waar ze tot nu toe voor hadden gespeeld maar dit gaat zeker niet de laatste worden van dit formaat.

De lichten gingen uit en er bleven alleen kaarsjes over op het podium. Je hoorde de zang maar niemand zag waar het vandaan kwam, tot er licht scheen naar de achterkant van de zaal. Al zingend kwam Beth Hart tussen het publiek door om zo haar weg naar het podium te maken. Onderweg nam ze rustig de tijd om wat fans die niet doorhadden wie er langs hun stonden flink te laten schrikken door haar aanwezigheid. “This is gonna be the most unsexy thing” zei ze voordat ze het podium letterlijk op kroop. Haar set begon ze met Sugar Shack afkomstig vaan haar nieuwste album War In My Mind. De zangeres nam plaats achter de zwarte vleugel om met een enorme hoeveelheid emotie (Rub Me For Luck) het hele publiek kippenvel toe te bezorgen.

Zelfs de beste artiesten maken weleens fouten, bij het volgende nummer was ze even de tekst vergeten maar gelukkig kon ze er zelf goed om lachen en werd de show gewoon doorgezet. Beth is een erg spontane zangers die zich duidelijk helemaal thuis voelt op het podium. Een aantal keren laat ze zelfs het publiek kiezen wat het volgende nummer moet worden. Ze neemt ook vaak de tijd om de verhalen achter haar nummers te vertellen zodat het publiek de boodschap nog meer gaat voelen en daardoor wordt er regelmatig een traantje weg gepinkt.

Beth heeft het in haar leven zeker niet makkelijk gehad, o.a. door haar drank- en drugsverslaving, maar gelukkig heeft ze haar zeer zorgzame man Scott gevonden waar ze With You Everyday voor heeft geschreven. Nadat ze haar schoenen uitgegooid had, kwam ze dicht bij het publiek zingen “It feels safer to get closer to you”, hier nam ze eerst een akoestische basgitaar aan en nadien een gewone akoestische gitaar voor een aantal nummers. Ook een kort stukje Peaceful Easy Feeling van de Eagles, wat in haar jeugd veel gedraaid werd door haar ouders.

Na een zeer korte pauze kwam ze onder luid gejuich weer met haar band het podium op voor een aantal knallende nummers. Nadat ze een beveiliger die tegen het podium aanstond even voor de gek zat te houden en hem daarna een flesje water gaf, zei ze dat ze ons natuurlijk niet achter kon laten zonder haar bekendste hit Leave The Light On te brengen. Helaas kreeg ze op dat moment te horen dat er geen tijd meer over was dus heeft ze ons drie zinnen gezongen van het nummer om dan toch wel licht teleurgesteld het podium te verlaten.

Beth Hart beschikt over een enorm krachtige stem die de emotie bij iedereen naar binnen laat dringen. Ze meent elk woord van wat ze zingt en bij een aantal nummers moet ze zelf haar tranen inhouden. Of ze nu Jazz, Country of Blues zingt, het maakt geen verschil, overal komt ze met gemak mee weg dankzij de kracht van haar stem. Tijdens de nummers neemt ze gebruik van het hele podium maar het liefst staat ze op de catwalk om lekker dicht bij het publiek te kunnen zijn en hier vervolgens op blote voeten op de rand te gaan zitten of te liggen.

Een ongelofelijk talent heeft deze zangers die toch op het podium zo gewoon overkomt en zonder een te groot ego kan lachen om haar fouten. Eén van de vele redenen waarom haar fans haar zo innig omarmen.

(our special thanks to DW and BP for their support and confidence)

Sugar Shack

Baby Shot Me Down