1/1
Please reload

Concertverslag | Royal Republic, Effenaar

November 4, 2019

vrijdag 01 november, Effenaar (Eindhoven) | Foto's: Femke Valks

Zweten tijdens een retro rock show in eindhoven

Ook al was het buiten steeds kouder aan het worden, binnen in de Effenaar in Eindhoven was het flink zweten deze avond. De Zweedse Royal Republic weten van elk optreden een feest te maken waarbij niemand stil kan blijven staan. Voor deze tour hadden ze de mannen van Blackout Problems meegenomen om het publiek op te warmen.

De uit Duitsland afkomstige Blackout Problems zijn zich flink een weg aan het vechten naar de grotere podiums. Nadat ze dit jaar hun 2e album hebben uitgebracht en een flinke tour met als support van Royal republic mee mogen hebben ze nu hun eerste Europese headline tour gepland staan voor 2020. Hun rockmuziek die wordt aangevuld met elektronische geluiden valt niet bij iedereen goed in de smaak maar ze weten er een goede show van te maken. Zo sprong tijdens het eerste nummer ‘How Are You Doing’ de zanger met microfoon en gitaar het publiek in om daar het nummer verder te spelen.

Tijd om het echte feest te beginnen!

Royal Republic betraden in glimmende blauwe pakken het podium. de blauwe pakken in combinatie met de grote led schermen aan de achterkant van het podium gaven het een echte retro uitstraling. De 4 mannen begonnen hun show met de nummers ‘Fireman & Dancer’ en ‘Can’t Fight the Disco’ die er al meteen voor zorgde dat de zaal al flink uit zijn dak ging. Tijdens het nummer ‘Make Love Not War’ had de drummer zijn voeten op het drumstel gelegd om lekker onderuit gelegen door te drummen. Het is duidelijk dat ze niet al te serieus zijn als de zanger een van hun vaste roadies het podium ophaalt om te kijken hoe betrouwbaar hij is, de zanger ging rechts staan en de roadie links van het podium waarna hij zijn gitaar naar de andere kant van het podium gooide om na verschillende schrikreacties uit het podium gelukkig goed opgevangen te worden. Tijdens het nummer ‘Full Steam Spacemachine’ ging het gehele publiek uit zijn dak, er was niemand te vinden die niet stond te springen. De band verliet het podium en alleen de bassist kwam terug met een keytar om eerst de intro`s van de bekende covers ‘Jump’ en ‘Final Countdown’ te spelen om vervolgens door te gaan met hun eigen nummers. “The next one is for Marco van Basten” riep zanger Adam Grahn. Tijdens een van de bekendste hits, Tommy-Gun, werd een meisje uit het publiek gehaald die even op de gitaar van de zanger mocht spelen. “Dit is ons laatste nummer van de avond, maar uiteraard komen we nog terug voor een half uur als jullie beloven onverwacht te reageren” . Uiteraard was iedereen erg verast toen de band weer terugkwam. Een drietal nummers werd nog ten gehore gebracht voordat deze warme avond tot een eind kwam.

Een erg goed begin van het weekend was met deze Zweedse feestmachine, nummer na nummer werd luid meegezongen en gesprongen. De band had een erg leuke interactie met het publiek en ook na de show namen ze al dansend de tijd om de fans een hand te geven of om cd`s te signeren. Deze band is een must seen voor iedereen die van een mooi feest houden.

Fireman & Dancer

Can't Fight The Disco

Make Love Not War (If You Have To...)