1/1
Please reload

Albumbespreking | Jinjer, Macro

October 28, 2019

 

In januari van dit jaar verscheen al de EP Micro van Jinjer. Dat kleinood kwam bij mij wel binnen als een redelijk splinterbommetje. Korte tijd later mocht ik ook live met deze heren en dame uit Oekraïne kennis maken toen ze mochten opwarmen voor Amorphis en Soilwork in zaal Trix in Antwerpen. En die kennismaking was ook behoorlijk impressionant moet ik bekennen. De mannelijke leden van Jinjer zijn alle 3 topmuzikanten die hun instrumenten perfect beheersen. Maar de grootste troef van deze band is toch de furieuze en flamboyante frontvrouw Tatiana Shmaylyuk (ik ga haar familienaam slechts één keer voluit typen, u zal mij vast en zeker begrijpen en vergeven). We gaan daar niet flauw over doen, La Tatiana is een bijzonder mooie verschijning om naar te kijken maar ze heeft grotere troeven dan dat in handen. De laatste jaren komen we weliswaar steeds meer dames tegen die geweldig kunnen grunten, alsook die de afwisseling tussen cleane zang en grunten kunnen maken. Tatiana is echter tot nu toe de enige die ik live deze afwisseling binnen dezelfde frase heen en weer terug heb weten doen. Pretty impressive I must say.

 

Nu is er het full album Macro en volgens de band zelf moeten we de twee releases zien als een dubbelelpee. Inderdaad, Macro ligt qua sound perfect in het verlengde van zijn voorganger. Een sound waarin de band de grenzen van de metalcore in alle richtingen verbuigt, uitrekt en in een knoop weet te leggen. Furieuze stukken vol progressieve wendingen worden afgewisseld met rustige, bijzonder harmonieuze en clean gezongen passages. Regelmatig wordt er ook een totaal ander muziekgenre in het geheel gemengd zoals ska in Judgement (& Punishment), soul en jazz (Home Back).

 

On the Top is de perfecte opener. In dik vijf minuten toont Jinjer hier aan waar het voor staat en waartoe ze allemaal in staat zijn. Beukende bas, gitaar en drums en Tatiana die zowel de demonen uit haar lijf schreeuwt als zich liefkozend in je oorschelp nestelt. De teksten zijn ook van haar hand en daarin gaat ze hoorbaar op zoek naar de nodige diepgang.

 

De single/video Judgement (& Punishment) is nog zo’n zalige track. Na een furieuze intro volgt een megarelaxte ska vibe. In de video speelt La Tatiana een soort van moderne heks die mannen tot miniaturen omvormt om in haar kast te verzamelen maar op een gegeven moment een koekje van haar eigen medicijn krijgt.

Retrospection doet het omgekeerde van de voorgaande nummers, het begint behoorlijk zacht met Tatiana die in het Oekraïens zingt en laat daarna de hel losbarsten. Pausing Death doet alles behalve z’n titel eer aan. In Noah vertelt Tatiana het bekende verhaal van de ark maar dan met een minder goede afloop.

Home Back springt muzikaal zoveel kanten op dat je er je aandacht een beetje moet bijhouden. Het refrein is echter zodanig zacht en harmonieus bovenop dit geweld gedrapeerd, een combinatie die op papier niet goed gaat lijken te komen maar dat dan toch wel doet.

Het afsluitende lainereP is een beetje een vreemd bijtend eendje. Op het creepy gevoel dat deze ambient-achtige track uitstraalt zou je met gemak een hele horrorfilm kunnen baseren.

 

Jinjer is momenteel heel erg hot in metalland en dat is geheel terecht. Op het moment van publicatie is de band volop aan een headliner tournee door Europa bezig. Op 28 november komen ze daarbij langs in zaal Zappa (Kavka) in Antwerpen. Het zaakje daar was op een mum van tijd uitverkocht. Gelukkig kan u Macro nog heel lang op endless repeat blijven beluisteren.

 

 

Score: 90/100

 

Info

Release datum: 25 oktober 2019

Label: Napalm Records

Producer: (naam als gekend)

Uitgaven: CD/LP/Digital

 

Website

 

Singles 

Judgement (& Punishment)

On the Top
Pit of Consciousness

 

Tracklist

On the Top

Pit of Consciousness

Judgement (& Punishment)

Retrospection

Pausing Death

Noah

Home Back

The Prophecy

lainnereP

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload