1/1
Please reload

Albumbespreking: Cellar Darling, The Spell

March 24, 2019

‘A dark fairytale for the modern era’

 

We volgen een naamloos meisje, geboren in een wereld vol pijn, beschadigd en verzwakt door de mensen die er leven. Haar zoektocht naar betekenis in haar leven en haar ontmoeting met Death, op wie ze verliefd wordt, leidt tot een dubbelzinnige afloop die de luisteraar met een hoop vraagtekens achterlaat.
 

Jawel, The Spell is een conceptalbum, maar eentje die een stuk verder gaat dan muziek met een verhaaltje erachter. Elk nummer krijgt een 'animated' video van de hand van de Roemeense graphic designer Costin Chioreanu (Ulver, Opeth), die ook instond voor alle artwork. De release wordt begeleid door een bonus audiobook vol boeiend geschreven en vertolkte verhalen die door subtiele arrangementen worden ondersteund. Een bundel om U tegen te zeggen dus.

 

Maar wat met de muziek op zich?

Waar het visuele aspect op z'n minst gezegd adembenemend is, is het muzikaal aspect iets wisselvalliger. Het album opent best goed met Pain: typische Symphonic Metal die op het einde een sterke twist krijgt door het gebruik van een draailier en een dromerige zangpassage van Anna Murphy. Aha, vandaar dus de stempel Folk Metal, al zou ik het eerder houden op de eerdere omschrijving, of zelfs Progressive Metal met Folk en Doom invloeden. Dit alles wordt pas bij Death duidelijk: heerlijk melodieus in de refreinen, tijdens de bridge een Doom sfeer mèt een prachtige dwarsfluit solo (folk invloeden) om dan naar een potige climax toe te werken met de uitstekende zang-/melodielijnen van Murphy. Het niveau schiet een stuk de hoogte in.

Bij Love ongeveer dezelfde ingrediënten, zij het anders verdeeld: Anna laat de draailier het nummer inzetten, waarna violen subliem haar zangpartijen ondersteunen. Tijdens het intermezzo stuurt ze haar stem naar wat diepere regionen en folky patronen om dan terug te keren naar het refrein dat zo uit een musical zou kunnen komen. Volgt het absolute hoogtepunt uit The Spell, m.n. het titelnummer. Dit moet zowat de perfecte song zijn: de Keltisch aandoende intro (zang), de ongelooflijk mooie en catchy melodie bij het refrein, de zware gitaarsound en proggy drumritmes, opnieuw een stukje draailier en tot slot...die ongelooflijk sterke gevarieerde zang. Anna Murphy zoekt af en toe de hogere regionen van haar bereik op en dat zijn klanken waar ik niet zo gek van ben, maar ze doseert ze perfect en het stoort me helemaal niet. Hoe ze dat live allemaal in haar greep houdt - diverse zanglijnen, draailier en dwarsfluit passages - ik zou het begot niet weten maar hoop het snel te ontdekken.

Hierna gaat het echter even steil bergafwaarts: Burn is terug een doordeweeks Symphonic Rock nummer en Hang hangt er zomaar wat bij zonder een echte meerwaarde te bieden.

Ik vrees al het ergste - raken de ideeën op?- maar Sleep verrast op het juiste moment: een rustig sfeervol nummer dat drijft op piano en stem, die me af en toe aan Kate Bush doet denken. Goed uitgeslapen krijgen we bij Insomnia terug een boost. Vette riffs, prachtige melodie, opnieuw de dwarsfluit en draailier passend ingezet, een plotse tempowissel richting vierde, om dan na een sfeervolle dromerige (musical) passage in crescendo af te ronden. Freeze is mijn ultiem Eurovisie Songfestival nummer: zo immens catchy, vol Keltische invloeden, zware gitaren en ritmisch drumwerk én aparte zanglijnen die zich in je hoofd vastzetten en er niet meer uit te krijgen zijn...een dikke 10 van de Belgische jury!

Na het korte bruggetje Fall verzuipt de band echter in een vloed van ideeën die erg onsamenhangend in Drown gepropt zijn. Het nummer schiet alle kanten uit, gewoon teveel van het goede, ook wat de duur betreft.

Herpakken doen ze zich dan echter weer met de twee laatste nummers, beide een erg mooi en inventief vervolg op Love en Death, de thematiek van het album dus. Love (Pt.II) zet rustig in om halverwege aan te zwellen richting een semi-epische finale. Death (Pt.II) herneemt licht aangepast het refrein van The Spell, drijft op donkere pianoakkoorden en Kate Bush-achtige zang en baadt helemaal in een musical sfeer. Murphy laat ons nog één laatste keer van haar fantastische stemgeluid (haar beide ouders - vader is trouwens een Dubliner - zijn professionele operazangers!) genieten en ons afvragen: is dit écht het einde?

 

Op 2 april kan je hen aan het werk zien in De Helling (Utrecht).

Op 24 mei openen ze samen met Wheel voor Katatonia in de Biebob.

 

 

Toppers: Death, The Spell, Insomnia, Freeze

 

Score: 81/100
 

Info
Releasedatum: 22 maart 2019
Label: Nuclear Blast
Producer: Anna Murphy + Tommy Vetterli
Singles:
The Spell

Insomnia

Death

Uitgaven: LP, CD, Digital
website


Tracklist:

Pain
Death
Love
The Spell
Burn
Hang
Sleep
Insomnia
Freeze
Fall
Drown
Love, Pt.II
Death, Pt.II

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload