• Arne Laermans

Albums | Mägo de Oz, Bandera Negra


Na de release van “La dama del mar” was ik nieuwsgierig om de folk metal wereld helemaal te ontdekken. Het geluk bestaat dat Mägo de Oz drie dagen later “Bandera Negra” uitbracht, hun nieuwe en 15de album”. Met drie nummers die al meer dan 1 miljoen streams hebben kunnen we spreken van een succes.


Het is een band die zeer goed weet waarmee ze bezig is. Het idee om “La dama del mar” als eerste uit te brengen trok mijn aandacht meteen naar dit album aangezien het nummer zeer veel tempo bevat en een gelukkige uitstraling heeft. Ze leggen het leven van de piraat uit aan de hand van de rangschikking van de nummers.


De intro zorgt ervoor dat je gedachten afdwalen naar de piratenwereld en zuigt je het album binnen. Door er een groot verhaal van te maken heeft het hele album ook een goede samenhang. Er wordt ook soms afgestapt van de folk metal met stevige rock in de plaats, maar er is evengoed ook ruimte voor droevige nummers. In “Quiero que apagues mi luz” wordt het lied bijvoorbeeld geleid door geweldige vocals, begeleid door een rustig stukje piano. Een emotionele noot die niet kon ontbreken op dit album. Het verhaal eindigt bij de outro, de titel is niet voor niets, “Después de la tormenta”, ofwel na de storm. De storm gaat liggen en het verhaal is verteld.


Het is een album dat mij zeker heeft overtuigd om nog verder de folk metal wereld in te duiken. Mägo de Oz heeft de lat zeer hoog gelegd voor de andere folk metal bands. Het is een band die zeker de moeite is om te blijven volgen.


Releasedatum: 10 september 2021


website


luister


















lees

A popular and prolific Spanish folk-metal outfit with a strong Celtic streak, Madrid's Mägo de Oz (Spanish for "Wizard of Oz") draw from a rich tapestry of hard rock subgenres, including symphonic, pagan, and power metal. Playful and inventive, the band deftly weave elements of fantasy, satire, literature, witchcraft, and offbeat humor into their material (their name is Spanish for Wizard of Oz), with a metal umlaut tossed in for good measure.

Since debuting in the late '90s, the band have delivered increasingly ambitious conceptual pieces, with highlights arriving via the dystopian, two-part Finisterra and the epic Gaia trilogy. Founded in 1999 by drummer Txus di Fellatio -- the band has hosted dozens of different musicians over the years -- the first iteration of the group solidified in 1992 under the moniker Transilvania. A strong showing in the Rock de Villa de Madrid contest prompted a name change, and in 1994 they released their eponymous debut album as Mägo de Oz. A period of personnel upheaval preceded the release of the group's sophomore effort, Jesús de Chamberí, a rock opera about Jesus returning to the Madrid neighborhood of Chamberí. That album, along with La Bruja -- an EP stocked with five re-recorded songs featuring a new lead vocalist -- greatly increased the band's profile. A modern retelling of Miguel de Cervantes' Don Quixote, La Leyenda de La Mancha arrived in 1998, followed in 1999 by Resacosix en Hispania, a film celebrating the group's tenth anniversary.

The band doubled down on the conceptual route for 2000's Finisterra, a two-volume set concerning a fictional digital dystopia, and again in 2003 with the release of the ambitious Gaia, the first installment of a trilogy about the Spanish conquest of America and the ecological damage caused by mankind, which continued in 2005 with Gaia II: La Voz Dormida and concluded in 2010 with Gaia III: Atlantia and the ancillary Gaia Epílogo. In between the latter offerings, the group issued the stand-alone studio album La Ciudad de los Árboles and the concert LP A Costa da Morte. Hechizos Pocimas y Brujerias arrived in 2012, and was the first Mägo de Oz outing for new vocalist Zeta; he replaced longtime frontman José Andrëa who'd left the fold the year prior. Ilussia, the band's circus-themed 12th studio long-player, was released in 2014, followed in 2015 by Finisterra Opera Rock, a re-recording of the group's 2000 release that featured numerous collaborations. Diabulus in Opera, a sprawling live album/video, was issued in 2017. Two years later that band returned with Ira Dei, a biblical and apocalyptic concept LP.

(BRON: www.allmusic.com )