John Van de Mergel

3 mei 20193 minuten

Albumbespreking | Droneflower, Droneflower

‘Een erg rijk, filmisch aandoend meesterwerkje'

Toen Marissa Nadler en Stephen Brodsky de koppen bij elkaar staken hadden ze de soundtrack van een horrorfilm in gedachte. Het eindresultaat wijkt hiervan af, maar heeft toch die huiveringwekkende schoonheid van een gotisch aandoend griezeldrama.


 
Je zou op basis van de projectnaam en de achtergrond van Brodsky (Cave In, Multoid Man) denken dat Nadler hier helemaal uit haar comfortzone zou worden getrokken. Niets is echter minder waar. Het solowerk van de 'Post-Hardcore/Metalcore' man is voornamelijk akoestisch en sfeervol en vooral die kant van hem wordt hier uitgespeeld. Nadler grijpt dan weer terug naar haar ouder werk en dat wil zeggen dat we opnieuw overladen worden met reverb en een rijkdom aan vocale harmonieën.

Alle nummers werden in hun homestudios opgenomen en stralen dan ook die uiterst intieme huiselijke sfeer uit. Van een spookhuis dan, uit een gotisch horrordrama. Wie iets van het genre kent, zal volgende verwijzingen begrijpen en zich meteen in de selectie films kunnen verplaatsen. Dat hoop ik toch.

(A Ghost Story)

Het album opent subtiel 'ambient' op basis van donkere piano akkoorden en spookachtige stemmen die aan een zucht wind doen denken. Space Ghost is een tweeluik dat in het vervolg exact dezelfde sfeer ademt maar wel een dramatisch orkestraal slot kent. Shades Apart contrasteert hiermee door een prachtige akoestische gitaarmelodie centraal te stellen, waar Nadler opnieuw dromerig meerstemmig rond werkt.
 

 
(A Girl Walks Alone At Night)

Donker en dreigend is het dragende repetitieve gitaarpatroon van Brodsky op For The Sun. Het contrast met de zweverige, Gospel-aandoende zanglijnen van Nadler zijn op dit nummer het grootst, temeer ze zich af en toe van de echo's ontdoet en er nog wat 'noisy' effecten aan worden toegevoegd. Zéér intrigerend!

Dead West was het eerste nummer door beide samen geschreven. De aanzet op akoestische gitaar roept de sfeer van een road movie op, tot de in mist gehulde stem het nummer toch weer die spookachtige toets geeft. Ik voel die beklemmende sensatie van op een kille, druilerige novembernacht door verlaten straten aan de rand van een stad te lopen, onder het knipperende licht van een eenzame lantaarn.
 

 
Samples creëren de geluiden van wind en zachte regen. Fluweelzacht maar hartverscheurend zingt Nadler gesteund door ruime pianoklanken. Buried in Love dompelt ons onder in een breekbare somberheid.
 

 
(A Corpse Bride)

Mijn principe wat covers betreft: ofwel zet je de originele song volledig naar je hand, je maakt hem beter of je blijft er met je fikken vanaf. Brodsky en Nadler bewerken Estranged op zo'n pakkende manier dat het nummer een compleet andere dimensie krijgt. De hartverscheurende metal ballad wordt omgetoverd in een bloedstollend mooi en intiem verhaal dat naar het einde toe majestueus aanzwelt. Orgel en elektrische gitaar vullen het akoestisch getokkel aan. Nadler zingt, in de strofen, voor het eerst ontdaan van alle galm. Deze interpretatie, want méér dan een cover, benadert de perfectie.

(Let The Right One In)

De akoestische gitaar staat ook bij Watch the Time centraal. Brodsky tokkelt er mooi op weg, bijna als een tot rust gekomen Lindsey Buckingham, waardoor het nummer een lichte kleurtoets krijgt. Nadler weeft haar stem er luchtig doorheen alsof ze de klemtoon legt op het zachtjes uitademen. Het heeft iets warms, zij het op een manier die bijna niet te voelen is.
 

 
De Morphine cover In Spite of Me is het perfecte sluitstuk voor een aftiteling. Van alle reverb en andere effecten ontdaan zoekt Nadler de diepere regionen in haar vocaal bereik op. Hoe mooi haar harmonieën ook zijn, zo hoor ik haar het liefst. Het strummen op de gitaar vormt terug de basis en gastmuzikant Dana Colley plaatst de juiste accenten op saxofoon.

Droneflower mag je gerust een uiterst geslaagde samenwerking noemen. Een duister, somber, zij het erg sfeervol en pakkend verhaal gebracht door twee fantastische muzikanten die elkaar perfect aanvoelen en aanvullen. Laat dit geen éénmalig project zijn...of toch?

Toppers: A Space Ghost II, Estranged, Shades Apart, In Spite of Me

Score: 92/100
 

Info
 

 
Releasedatum: 26 april 2019
 

 
Label: Sacred Bones
 

 
Producer: Stephen Brodsky en Marissa Nadler
 

 
Singles:
 
For the Sun
 
Estranged
 

Uitgaven: LP, CD, Digital
 
Bandcamp


 
Tracklist:

Space Ghost I
 

 
For the Sun
 

 
Watch the Time
 

 
Space Ghost II
 

 
Dead West
 

 
Estranged
 

 
Shades Apart
 

 
Burried in Love

Morbid Mist

In Spite of Me

#albumreview #albumbespreking #nieuwealbums #nieuwereleases #newalbum #newrelease #nieuwalbum #droneflower #marissanadler #stephenbrodsky #sacredbones